Brev
Der er en pige på min årgang jeg er forelsket i
Hej
jeg er forelsket i en pige fra min årgang, hun er den smukkeste pige på årgangen, så der er mange der kan lide hende.
Jeg er blevet gode venner med hende men det er som hun hun ikke kan gider mig. Jeg er så forelsket at jeg ikke kan sove om natten og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre jeg tør ikke rigtig at invitere hende ud for jeg er ret sky overfor hende fordi hun betyder så meget for mig. Jeg kan ikke få hjælp af min bedste ven for han har så let ved piger.
jeg ville rigtig gerne have hjælp til at komme tætter på hende med nogle råd
kærlig hilsen en anonym
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13
Tak for dit brev til brevkassen, hvor du fortæller om en pige, du er forelsket i. Hun lyder som en rigtig fantastisk pige, og jeg vil forsøge at komme med nogle ideer til, hvordan du måske kan komme lidt tættere på hende.
Du skriver, at du ikke kan tale med din ven om det, fordi han har så let ved piger. Jeg bliver nysgerrig på, hvad det er han kan, som gør, at det er let for ham? Hvad er det han er god til? Grunden til jeg bliver nysgerrig på det, er fordi jeg tænker om du kan lære noget af ham, som du kan bruge til hende du er forelsket i? Når du skriver, at han har let ved piger, er det så fordi, han ikke er så bange for at få et nej eller fordi han ikke er bange for at blive afvist? Eller noget helt andet? Jeg tænker nemlig, at det er meget forskelligt, hvordan personer har det med sådan noget.   Mon du har mod på, at være lidt detektiv på, hvad det er din ven kan, som du og andre måske kan lære noget af og så bruge det selv?
Du har selv overvejet det med, at din ven ikke er den bedste til at snakke med om piger, mon du kender nogle andre, som er bedre, at tale med det om? Jeg tænker, at de flest har prøvet, at være så forelsket, at det er helt umuligt, at sove om natten og derfor kan det måske være rart for dig, at tale med dem om, hvordan de har kunne holde det ud. Hvad tænker du om det?
Det her med, at komme tættere på hende, tænker jeg, at du allerede er godt i gang med fordi du er blevet gode venner med hende, det er super smart af dig at gøre sådan! En mulighed for at komme endnu mere tæt på hende, kan være, at finde ud af, hvad hun godt kan lide, ved du fx hvad hun interesserer sig for? Hvis du ved det tænker jeg, at du kan komme tættere på hende ved selv at vide noget om det hun interesserer sig for og få hende til at fortælle om det. Mange piger (og drenge) kan rigtigt godt lide at fortælle om og vise ting de syntes er spændene og så bliver de glade og føler den anden er god ved en fordi man gerne vil lytte til det og høre mere om det. Mon det er en mulighed for dig? Altså at komme tættere på hende ved at stille hende en masse nysgerrige spørgsmål om noget hun interesserer sig for?
Du skriver, at du ikke rigtigt tør at invitere hende ud, fordi du er sky over for hende. Jeg tænker på om du har mod på at spørge hende om noget andet; fx at du har brug for hjælp til noget i dansk (eller et andet fag hun er god til) og om hun vil hjælpe dig med lektier hjemme hos dig eller hende en dag efter skole. På den måde fortæller du hende, at du har lagt mærke til, at der er noget hun er god til og samtidig får du hende for dig selv uden alle de andre. Hvad mon du synes om det? Hvis hun siger ja, kan du mærke efter når i er sammen hos dig eller hende, hvilke følelser hun har for dig og måske prøve nogle scoretips som du kan se her http://www.bornsvilkar.dk/BorneTelefonen/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips.aspx.
Jeg håber mit svar har givet dig nogle ideer til, hvordan du kan komme tættere på hende, hvis ikke og du har brug for at tale noget mere om det, er du velkommen til at skrive her ind igen eller sms´e, chatte eller ringe til børnetelefonen på 116111
Mange hilsner fra BørneTelefonen