Brev
Depresssion og kærlighed
Jeg tror at jeg er forelsket, han går en klasse over mig og har dreadlocks, lidt mørk i huden og blå øjne. Jeg synes at han er mega smuk!
Og jeg får tit øjenkontakt med ham hvor at vi kigger på hinanden i lang tid. Det må jo være et godt tegn, men desværre så ser det også ud som om han har de samme problemer som mig.
Jeg har nemlig i lang tid kæmpet med depression hvilket har gjort at jeg ikke har kunnet være med til forskellige ting som fx skolens motionsdag og fremlæggelser. Jeg er også med i en gruppe på skolen for børn der har det svært og der er han også med.
Men kan man godt være forelsket i med depression en i mens man har depression?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej pige på 12 år.
Du har ret i, at du godt kunne lyde en smule forelsket. Eller i hvert fald fascineret til en start. Det er jo bare dejligt!
At I har en god øjenkontakt med hinanden er absolut et godt tegn. Det næste skridt kunne evt. være at prøve at snakke med ham. Det er altid meget godt at finde ud af, om man kan tale sammen. Hvis man ikke kan det, så forsvinder en forelskelse for det meste.
Jeg tænker derfor, at det kunne være oplagt at prøve at snakke med ham i den gruppe, I begge er i, oppe på skolen. Tror du du ville have mod på det?
Man kan sagtens blive forelsket, når man har en depression. Det tænker jeg måske kan hjælpe på, at man faktisk får det lidt bedre. Man kan også sagtens blive forelsket i en person, der også selv har det svært. Hvis ikke du ved med sikkerhed at han har en depression, skal du måske passe på med at gå ud fra det. Der kan være rigtig mange årsager til, at han er med i den gruppe, som du også er en del af. Bare så du ikke får sagt noget om depression til at starte med. Det er ikke sikkert, han ville synes om det.
Hvis du begynder at snakke med ham og I snakker godt sammen, så kan det jo være, at han en dag har lyst til at fortælle, hvorfor han er med i gruppen. Det kan også være, at du får lyst til at åbne dig op over for ham og fortælle om, hvorfor du er med.
Vi kan alle sammen blive forelsket lige meget, hvordan vi har det fysisk eller psykisk – og vi kan blive forelsket i alle salgs mennesker. Heldigvis.
Jeg håber, at du får talt med den smukke fyr fra din skole.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.