Brev
Den vilde fest
Kære bb
Her forleden dag inviterede min veninde mig til en fest. Hun sagde at alle pigerne og de populær drenge ville være der. Så efter skole gik vi alle hjem til min venninde og jeg hyggede mig virkelig meget. Når men altså efter noget tid blev vi alle enige om at vi skulle lege s,p eller k.
En af drengene fra min klasse gav mig konsekvens og jeg skulle enten kysse ham på munden, visse alle til festen min bh eller gå med ham ud på toilettet. Jeg valgte bare at gå med ham ud på toiletet efter som jeg troede var det mest lette spørgsmål.
Da vi gik ud på toiletet låste han døren og tog et kondom frem. Jeg spurgte selvfølgelig hvad han lavede og han svarede “det kun hvis du har lyst?” Jeg kan meget godt lide ham og jeg var engang forelsket i ham så jeg svarede ja.
Det føltes virkelig godt og vi blev kærester efter den aften. Men jeg tænker vi er jo kun 14 så jeg er lidt bekymrede for om jeg gør det rigtige. Jeg elsker ham og jeg har lyst til at have sex med ham jeg ved bare ikke om det er for tidligt????
Hilsen hende pigen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Hvor er det skønt at høre, at du har fået en kæreste, som du er glad for. Jeg kan godt forstå dine tanker og bekymringer, om det er for tidligt for jer at dyrke sex. Det kan føles som en meget stor beslutning – og derfor er det også rigtig fint, at du har skrevet til BørneTelefonen.
Der er som sådan ingen regler for, hvornår man er klar til sex. Dog er den seksuelle lavalder 15 år, og det betyder at hvis man er ældre end 15 år, må man ikke have sex med en person under 15 år.
Nogle føler, at de kender deres kæreste rigtig godt efter kort tid, og for andre tager det længere tid. Det er meget forskelligt fra person til person. Det med at kende og være tryg ved en fyr er mange ting. Måske føler du, at du kan tale med din kæreste om mange ting, men det er ikke sikkert, at du kan tale om sex med ham. Jeg vil foreslå dig, at du fortæller ham om dine bekymringer og tanker. Du kan jo sige til ham, at du synes det er dejligt, men alligevel er du også er bekymret for, om det går for stærkt for jer.
Jeg håber, at du har mod på at snakke med din kæreste om det? For hvis I beslutter jer for, at I er parate, skal I nemlig også overveje, hvordan I beskytter jer. Det mest almindelige er kondom, som beskytter både mod sex-sygdomme og graviditet. Det er helt almindeligt, at man har lyst til sex, men det kan føles som det mest pinlige i hele verden at tale om! Men husk at det er noget, som fylder rigtig meget hos mange mennesker – og jo mere man taler om det, jo lettere bliver det også.
Hvis du har lyst til det, har http://www.sexlinien.dk en rigtig god hjemmeside, hvor du kan læse om en masse om sex.
Jeg håber, at mit svar har gjort at du er blevet lidt klogere på det hele, så du kan træffe den beslutning, som er rigtig for dig lige nu.
De bedste hilsner BørneTelefonen