Brev
dating som transkønnet?
hej
jeg hedder k og er 13 år.
jeg er lige kommet ud som transkønnet (pige til dreng) til mine forældre og brødre, og vil gerne snart komme ud til min skole.
for noget tid siden begyndte jeg at syntes at pigerne i min klasse var meget søde og smukke.
jeg vil gerne have en kæreste, men er bange for at pigerne ikke vil kunne lide mig fordi at jeg ikke har det de leder efter (en drenge krop).
håber at i kan hjælpe mig og give nogle tips.
hilsen k 🙂
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære K
At turde fortælle om hvordan man har det indeni og hvad man inderste inde ønsker kræver mod. Det mod har du. Jeg er fuld af beundring over dit mod til at stå frem og fortælle om hvad du godt kunne tænke dig.
Din åben- og ærlighed er uden tvivl en stor styrke hos dig. Jeg tænker alligevel, det ville være godt, hvis dem på din skole fik mere viden om forskellige former for seksualitet og transkøn. På den måde kan de finde ud af, at der ikke er noget at være nervøs eller bange for. Men det kan også skabe usikkerheder hos nogen.
Måske kunne du tale med din lærer og få ham/hende til at kigge på http://www.http://lgbt.dk/for-skoler/ - måske har du brug for støtte fra dine forældre til det?
Der ligger en masse godt materiale, som kan bruges i undervisningen. For jeg tænker, at de piger du ønsker at date måske har brug for mere information om det at være transkønnet, inden de kan tage stilling til om de har lyst til at date. Så måske skal du lige give dem lidt tid, inden du inviterer dem ud.
Du kan måske også selv have glæde af at kigge mere på rådgivningen for Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner+ http://lgbtungdom.dk/  - det har nemlig også en ungdomsrådgivning.
Her er både netværk, cafémøder, spørgsmål og svar på alle mulige ting omkring hvad andre og en selv går og tænker.
Du er også altid velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116111 og få en snak.
Kærlig hilsen BørneTelefonen