Brev
Dating og alder
Hej børnetelefon
jeg er en dreng på 14 og har 2 spørgsmål.
Det første. skal man være over en bestemt alder for at date på nettet
2. Skal man være over en bestemt alder for at have sex
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige dreng
Det er nogle rigtige fede og nye spørgsmål, som har fået mig til at tænke.  Jeg kunne forestille mig, at det er noget du har tænkt på i noget tid?
For at svare på dit første spørgsmål: Det kommer an på hvilke sider, du søger på. Men som udgangspunkt, så skal man være 18 år for at være på datinghjemmesider. Da de normalt koster en del penge.
Jeg kan gætte mig til, du gerne vil score, og måske få mere kontakt med piger?
Du kan måske kigge rundt på skolen og se, om der er nogle piger, som du syntes er søde. Hvis du finder en, så kan du snakke med vennerne om hende. Det kan være, at de ved noget om hende?
Når du føler dig sikker på, at du gerne vil tage "det næste skridt", så kan du begynde at kigge på hende, smil til hende. Du kan prøve ”tilfældigt” støde ind i hende. På den måde, kan I falde i snak. Når I så snakker, handler det om at vise interesse for hende og spørge ind til hendes liv.
Du spørger også, om man skal have en bestemt alder for at have sex. Der findes det, der hedder den seksuelle lavalder. Det er en lov, der siger, at en person over 15 år ikke må have sex med en person under 15 år. Den lov er lavet for at beskytte personer under 15 år, mod at føle sig presset til at skulle have sex. Selvom den anden person bare er nogle år ældre, har de måske mere erfaring med sex, og man kan måske føle sig presset til at skulle have sex, selvom man ikke er parat.
Men, hvis begge personer er under 15 år og lige gamle, så kan man godt have sex. Det er ikke imod loven. Men her gælder det - som i alle aldre - at begge parter skal være parate. Derfor er det fint, at man tager sig god tid.
Det er fedt at se din interesse i dating og sex. Jeg ved, at det hjælper at få snakket med vennerne eller måske ens far omkring det. De kan være med til at få nogle tanker på plads, samt få nogle nye tanker i gang. Jeg lover dig, det er noget langt de fleste tænker på.
Hvis du er mere nysgerrig på sex og scoring, så kan du tjekke vores scoreguide ud: https://bornetelefonen.dk/scoreguide og vores råd til sex: https://bornetelefonen.dk/tema/sex-seksualitet
Jeg er sikker på, at du sagtens kan få undersøgt det nærmere.
Kærligste tanker
BørneTelefonen