Brev
Dater en kriminel
Hej
Jeg er en pige på 15, som har haft noget kørende med en i over en måned som er 17 og bliver 18 i august.
Mit problem er ikke han alder, men det at han er kriminel, han har før været inde og side for vold, og nu går han og stjæler en gang i mellem.
Hans grund er at hans mor ikke kan arbejde som også er rigtigt nok, han snakker ikke med hans far. Så de mangler virkelig penge.
Han er virkelig sød og behandler mig godt, har aldrig truet mig eller lign.
men alligevel er jeg lidt itvivl om det er dumt, og det er der jeg vil høre hvad i tænker?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15
Tak for brevet. Det er en rigtig dårlig idé at stjæle, særligt når man er tidligere straffet. Og jeg kan da godt forstå, at du er bekymret for drengen, du ser.
Jo flere gange man “dukker op” i straffesystemet, altså jo flere straffe man får, jo sværere bliver det fx at få job. Det kan også være enormt hårdt, altid at blive mødt og anset som tidligere straffet, hvis man faktisk bare gerne vil have en stille og rolig hverdag på benene.
Så det han foretager sig, er enormt ansvarsløst over for hans egen fremtid. Det kan godt være, at han mener, at det hjælper hans familie lige nu. Men i det lange løb taber de alle på det. Han kan ikke hjælpe nogen, hvis han er i fængsel, og har svært ved at få job, når han er ude.
Hvis han vil hjælpe sin familie, er det en meget bedre idé at få et arbejde, eller at tage en uddannelse.
Han kunne også prøve at tale med sin mor om deres muligheder for at få mere hjælp – hans mor kunne fx tale med en socialrådgiver i kommunen. Der kan man altid aftale en tid til en snak. Men det er jo hans families sag, og det er ikke dit ansvar at rådgive ham.
Det lyder dejligt for dig, at du har mødt en, som behandler dig godt. Og det er vel også derfor, at du er bekymret?
Hvis du tænker, at I kunne udvikle jeres forhold til at blive kærester, så skulle du måske tage en stille og rolig snak med ham, hvor du forklarer dine bekymringer med dine egne ord. Og hvor han måske kan fortælle dig lidt om, hvad han vil med sit liv.
Vil han fx have et arbejde? En uddannelse? Synes han virkelig, at det er nødvendigt at stjæle? Hvis ikke hans svar stemmer overens med, hvad du synes er i orden – så er det måske ikke nogen god idé at blive ved med at se ham.
Jeg kommer også til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om ham? Det kan være en god idé at vende dine overvejelser med dem, inden du taler med ham. Det kan også godt være, at de vil være ret bekymrede for dig.
Jeg ved godt, at han ikke har truet dig, og jeg siger ikke, at du skal være bange. Men en dom for vold er ikke ingenting. Og derfor ville det nok være bedst, hvis de mødte ham, inden I bliver mere seriøse med jeres forhold.
Hvis du trænger til at vende dine tanker med nogen inden du taler med dine forældre og med drengen, så kunne du ringe til BørneTelefonen på 116 111. Du kunne også tage snakken med en veninde, en storesøster eller – bror, hvis du har sådan en.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig til at få overvejet situationen lidt mere.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen