Brev
Dårlig til at vise mine følelser?
Hej, jeg er en pige på 15 år.
Jeg har en kæreste, som jeg er meget glad for.
Problemet er bare, ham er meget kærlig og vil kysse i offentligheden osv. Jeg vil gerne kysse og sådan noget, men tænker bare rigtig meget på hvad folk tænker. Og han siger til alle sine venner, at jeg er kedelig.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg lave om på det og vise jeg ikke er kedelig?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Hvor er  det dejligt, at du har en kæreste, som du er meget glad for. Du skriver, at han er rigtig kærlig og vil gerne kysse. Så det lyder som om, at han også er meget glad for dig.
Du spørger hvad du skal gøre, når din kæreste gerne vil kysse i offenltigheden. Jeg kan læse, at du også gerne selv vil kysse. Men du er bekymret over hvad andre tænker.  Det er så vigtigt, at du holder fast i den du er og de grænser du har. Det er en af de ting, der gør dig til det menneske du er. Du skal måske mærke efter i dig selv, hvorfor du bekymrer dig om, hvad andre vil tænke hvis du kysser din kæreste? Er du mon bekymret for om de griner af dig eller er det bare lidt mærkeligt at kysse ham i offentligheden?
Det at have en kæreste, er en vigtig del af ens udvikling her i livet. Derfor er det vigtigt, at man finder en man har det godt med. At man har en kæreste som viser, at han er glad for en. Og det er også vigtigt at man kan grine sammen, at man kan fortælle hinanden alt og at man føler sig tryg.
Jeg ved ikke om du har snakket med din kæreste om de tanker, du har. Hvis du fortalte ham hvordan du har det med at kysse foran andre, kunne det være, at han kunne forstå, at det ikke er fordi du er kedelig. Som kæreste skal man jo passe på hinanden og sørge for den anden har det godt. Så det kunne jo være, at det ville hjælpe, at fortælle ham om det.
Jeg ved ikke om du har snakket med nogle veninder om, hvordan du har det? Måske du kender en, der også har eller har haft en kæreste. Det kunne måske hjælpe, at snakke med hende om, hvordan hun havdet det med at kysse foran andre. Og hvis hun nu havde det som dig, hvad hun så gjorde.
Der er også en rådgivning, der hedder www.privatsnak.dk  Her kan du læse mere og snakke om kærlighed, følelser, krop, sex og meget mere. Det kunne måske være en hjælp for dig, hvis du pludselig fik flere tanker, som du ønsker hjælp til. Du er også meget velkomme på BørneTelefonen 116111
Jeg håber jeg har givet dig nogle råd, du kan bruge til noget. Du skal i hvertfald huske på, at du har ret til, at bestemme over din egen krop. Der er ingen der må tvinge dig til, at gøre noget du ikke har lyst til.
Jeg håber det bedste for dig.
De bedste hilsner fra Brevkassen.
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.