Brev
dårlig selvtillid…..
Hej Brevkasse.
Jeg er en dreng på 14 år. jeg er blevet mega sindsygt forelsket i en pige der startede i min klasse for 2½ måned siden. jeg syndes hun er mega smuk, har en fantastisk personlighed, og er mega sød!. men har lige det problem at jeg har en dårlig selvtillid!!
vi blev venner samme dag som hun startet, og er der efter blevet bedre og bedre venner. vi har holdt lidt i hånd, krammet en del, og ligget i samme seng. (med tøj på!). hun ved jeg er forelsket i hende, pga en god ven jeg har.
men tør bare ikke tale med hende om hvordan jeg har det, tør ikke skrive til hende, og vil kun være sammen med hende når mine 2 bedste venner er sammen med os. (dreng og pige, som har noget sammen) så har ikke været sammen med hende alene.
og bliver mega forvirret, fordi min bedste ven siger, hun kan lide mig, men ikke som jeg kan lide hende. men det tror jeg ikke på!!!. og at vis jeg bliver ved med at tænke på hvor meget jeg kan lide hende så ender jeg med at ødelægge vores venskab!!! så ville gerne have et forslag til hvordan jeg kunne tale med hende!
Hilsen den mega forvirret dreng!
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år,
Tak for dit brev. Godt at du har skrevet. Jeg kan godt læse, at du er mega forvirret lige nu, som du skriver. Flot at du har haft mod til at skrive til os. Det mod kan du bruge til at hjælpe dig selv videre med.
Først vil jeg sige til dig, at det må have været dejligt, som ny i din klasse, at pigen så hurtigt fandt en god ven i dig. Det gør et skoleskift meget nemmere, når man føler sig velkommen.
At være forelsket er rigtig dejligt, men at være ulykkeligt forelsket kan være super hårdt og gøre rigtigt ondt. Det kan også være mega hårdt at stå der, hvor du står lige nu, nemlig ikke at vide besked om hun er forelsket i dig. Tit kan man næsten ikke slippe tanken om, hvad hun tænker, og man begynder at analysere på alt, hvad der bliver sagt, og det er rigtig hårdt at være i. Det er en følelse, som du deler med mange andre unge, som er forelsket og ikke helt kan finde ud af om det er gengældt.
Jeg ved godt, du skriver, du ikke har selvtillid, men jeg tænker, at det som kan hjælpe dig, lige nu, er selv at tage en snak med pigen, så du kan få afklaret, om det er kærligheden, I skal have sammen eller et venskab. Du skriver, at din ven har snakket med hende, men det er aldrig helt det samme, som hvis du selv gør det. Det kan godt være, at din ven har ret i, at hun ikke kan lide dig på den måde, som han har sagt, men det kan måske også være, at hun kan? Sandheden kan være rigtig hård at få at vide, men uvisheden er tit meget værre og kan være med til at ens tanker gør én forvirret og ked af det.
Jeg forstår dit brev, at I ikke har været alene sammen. Måske skulle du prøve at finde på noget med hende, hvor I kunne være alene sammen. Følges med hende i skole, tage ind og se en film sammen, spille et spil, lave pandekager eller noget helt andet. Tit snakker man bedre sammen, når man laver noget, så bliver det ofte lidt nemmere...Måske vil det være en ide at skrive en sms til hende? Her kan du skrive, hvordan du føler for hende og din bekymring for at 'ødelægge' jeres venskab ved at spørge til hendes følelser for dig. Måske lidt om, at du gerne vil fortsætte jeres venskab...? Vil det være en måde at åbne op for snakken og få ro på tankerne?
Håber du kan finde lidt mere mod til at få snakket med hende, så du kan få den afklaring, som du har brug for lige nu.
Hvis du mangler flere råd, eller har brug for at tale mere med os, kan du ringe eller sms'e til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder søde rådgivere klar til at snakke, og de er vant til sådan snakke, om det du har brug for.
Kærlig hilsen BørneTelefonen