Brev
Dårlig samvittighed
Hej jeg er en pige på 11 år
I min klasse er der to drenge. De er bedste venner.
Den ene af drengene sagde til mig at den anden var forelsket i mig og havde været det i fem år. Jeg troede ikke på det men så viste han mig en besked.
Han sagde at hvis ikke jeg var kærester med ham den anden ville han sende en besked som lød: Hun råbte nej så alle kunne høre det og sagde du var et klamt dyr.
Jeg gjorde ikke nogen af tingene. Jeg troede ikke at det var sandt, så jeg sagde nej. Han mente det og sendte beskeden.
Jeg har haft så dårlig samvittighed, bare hved tanken om det.
Det værste er at i dag skulle vi være sammen med drengen som var forelsket i mig. Vi skulle lave en opgave. Han begyndte at græde og sagde at jeg havde ødelagt hans liv.
Hans ven sagde noget til mig igen. Han sagde at ham ville gøre alt for at jeg skulle være kærester med ham og at ham der var forelsket i mig tænkte på at begå selvmord, kun på grund af mig.
Hver sød at hjælpe mig. Jeg hved ikke om at jeg skal sige ja eller nej.
Hilsen pigen der har fået en anden til at tænke på selvmord.
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år,
Øv, hvor er det bare en dum situation. Du lyder som en rigtig god pige. Som ikke øsnker at gøre nogen ked af det.
Jeg synes at du har gjort det helt rigtige. Man skal ikke være kæreste med nogen, bare fordi at andre synes det.
Måske du kunne tale direkte med ham der gerne vil være kæreste med dig. Og fortælle ham, at du altså ikke vil gøre ham ked af det. Men at du ikke har de følelser for ham. Du kan også fortælle ham at den besked som hans ven sendte, ikke var noget du havde sagt? Hvad tænker du om det?
Derudover tænker jeg, om du ville kunne tale med din lærer om det? Du skal ikke gå og have det dårligt i klassen på grund af det. Din lærer kunne måske også tage en snak med drengene. Tænker der er brug for, drengegruppen får en snak om, hvordan man er en god kammerat. Det er lærerens opgave at sikre at alle i klassen trives, så hvis du fortæller hans ven har fortalt dig at drengen har tænkt på selvmord, hvis du ikke vil være kærester, kan læreren tage en snak både med vennen og den anden dreng. Det tænker jeg, der er behov for.
Du er helt i din ret til at sige nej til at være kærester, det skal du vide. Hvis du synes, det bliver ved at fylde, så bør du også overveje at snakke lidt med fx din mor om det, så du ikke går alene med tankerne og følelserne. Det kan føles trygt at have en voksen og tale med. Og så tror og håber jeg, der snart der falder ro på i klassen igen.
Jeg håber at din lærer hjælper dig, så du igen kan have det godt i klassen.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen