Brev
Cutting og selvmord
Hej,
jeg er en 13 årig dreng.
Her på det seneste har jeg haft mange tanker om bare at komme væk fra alting. Det virker bare som om at intet går som det skal.
Jeg er både begyndt på at ryge, og kan ikke stoppe med det igen. Men det er også som om at min kæreste ikke gider at tale med mig mere. Men der er også mange andre problemer.
Jeg er også begyndt at cutte, da jeg føler at smerten fra alle mine problemer går væk når jeg gør det. Jeg kunne virkelig godt tænke mig at stoppe, men det er det eneste der kan få mig til at komme væk fra mine problemer.
Mit største problem er nok, at jeg føler at min kæreste ikke vil tale eller skrive med mig mere. Det er som om at hun ikke prøver at holde samtalen kørende, men istedet bare prøver at lukke den.
Mit andet store problem er at jeg er begyndt at ryge, og jeg kan ikke stoppe igen. Min kæreste ved heller ikke at jeg ryger, og jeg er bange for at hun ville slå op hvis jeg fortalte det til hende. Og lige nu føles det som om at hun er det eneste gode tilbage i mit liv.
Så jeg har overvejet at begå selvmord. Men jeg er bange for at min kæreste vil blive ked af det, og det er det vil jeg ikke have. Det er nok den eneste grund til at jeg ikke har gjordt det endnu. Men det føles bare som om at hele verden går imod mig, og at alle bare ville være glade for at jeg var væk.
Og når jeg cutter så gør jeg det kun på mine ben, fordi at jeg ikke vil have folk skal se det. Men der er lange ridser op og ned af dem, og det gør ondt når der så meget som bliver rør ved dem.
Jeg har det rigtig dårligt med at jeg gør det, men det er bare det eneste der virker for mig.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig,
Puha!  Det lyder godt nok, som om du går rundt og kæmper med en del for tiden.
Først og fremmest bliver jeg nød til at rose dig for, at skrive ind til os. Du nævner flere gange, at du både ønsker at stoppe med rygning og cutting, hvilket siger mig, at du er en kvik dreng som ved, at det ikke er godt i længden.
Jeg tænker, om det mon er noget der er startet med, at du føler din kæreste ikke længere vil tale med dig?
Nogle gange kan man være så forelsket i et andet menneske, at man ikke kan forestille sig et liv uden den person. Kærligheden kan gøre, at man føler sig fortabt og ligegyldig, hvis personen ikke længere gengælder ens følelser. Jeg ved naturligvis ikke om der er mere bag dine følelser, men kærestesorger kan i sig selv være rigtig slemme.
Du skriver at dit største problem er, at din kæreste ikke vil tale eller skrive med dig mere. Jeg tænker derfor, at det er en god idé, at starte dér. Har du mon spurgt din kæreste om der er noget i vejen og om du kan gøre noget for, at det bliver godt igen? I kæreste forhold er det enormt vigtigt, at tale sammen og være ærlige overfor hinanden og det er derfor vigtigt, at du fortæller hende om hvad det gør ved dig. Ingen mennesker er tankelæsere og det kan jo være, at hun ikke engang selv er klar over, at hun kommer til at gøre dig ked af det?
Kender du mon en voksen eller en god ven, du ville kunne snakke med om de her følelser? Måske en klasselærer, en forældre eller en onkel? Det kan nogle gange være rart, at snakke med en voksen om sådanne ting, som de med stor sandsynlighed selv har prøvet før. De vil måske kunne fortælle nogle historier om deres største forelskelse og kærestesorg, og måske om hvordan de kom igennem det?
Du beskriver dit andet store problem, som rygning. Jeg ved ikke om du føler, at du er afhæning af rygning? Men, man kan få hjælp til at stoppe med at ryge hos sin læge. Der findes en del muligheder for til rygning, både nicotinell (nikotin tyggegummi) og el-cigaretter er lavet til dem der ønsker rygestop. Der findes også forskellige rygestop app's, som du kan hente på telefonen. Måske det ville være en hjælp?
Hvis rygning ligesom cutting er en hjælp til at få det bedre, er det vigtigt, at vi forsøger at finde nogle alternative metoder. Metoder du fremadrettet kan bruge istedet, når du får det skidt. Måske du har en fritidsinterresse som du holder af og kan hjælpe dig til, at få dine tanker hen på noget andet? Det kunne være computerspil, løbeturer, tv-programmer, læse en bog, venner, musik eller noget helt andet? Mulighederne er mange, det vigtigste er, at det er noget der gør dig glad.
Jeg håber du kunne bruge nogle af mine råd og ønsker dig al mulig held og lykke fremover. Hvis du har mod på at snakke eller sms'e med os på BørneTelefonen er du meget velkommen på 116111. Måske er der mere, du har brug for at snakke om?
De kærligste hilsner fra
BørneTelefonen