Cutting og selvmord

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig,

Puha!  Det lyder godt nok, som om du går rundt og kæmper med en del for tiden.

Først og fremmest bliver jeg nød til at rose dig for, at skrive ind til os. Du nævner flere gange, at du både ønsker at stoppe med rygning og cutting, hvilket siger mig, at du er en kvik dreng som ved, at det ikke er godt i længden.

Jeg tænker, om det mon er noget der er startet med, at du føler din kæreste ikke længere vil tale med dig?

Nogle gange kan man være så forelsket i et andet menneske, at man ikke kan forestille sig et liv uden den person. Kærligheden kan gøre, at man føler sig fortabt og ligegyldig, hvis personen ikke længere gengælder ens følelser. Jeg ved naturligvis ikke om der er mere bag dine følelser, men kærestesorger kan i sig selv være rigtig slemme.

Du skriver at dit største problem er, at din kæreste ikke vil tale eller skrive med dig mere. Jeg tænker derfor, at det er en god idé, at starte dér. Har du mon spurgt din kæreste om der er noget i vejen og om du kan gøre noget for, at det bliver godt igen? I kæreste forhold er det enormt vigtigt, at tale sammen og være ærlige overfor hinanden og det er derfor vigtigt, at du fortæller hende om hvad det gør ved dig. Ingen mennesker er tankelæsere og det kan jo være, at hun ikke engang selv er klar over, at hun kommer til at gøre dig ked af det?

Kender du mon en voksen eller en god ven, du ville kunne snakke med om de her følelser? Måske en klasselærer, en forældre eller en onkel? Det kan nogle gange være rart, at snakke med en voksen om sådanne ting, som de med stor sandsynlighed selv har prøvet før. De vil måske kunne fortælle nogle historier om deres største forelskelse og kærestesorg, og måske om hvordan de kom igennem det?

Du beskriver dit andet store problem, som rygning. Jeg ved ikke om du føler, at du er afhæning af rygning? Men, man kan få hjælp til at stoppe med at ryge hos sin læge. Der findes en del muligheder for til rygning, både nicotinell (nikotin tyggegummi) og el-cigaretter er lavet til dem der ønsker rygestop. Der findes også forskellige rygestop app's, som du kan hente på telefonen. Måske det ville være en hjælp?

Hvis rygning ligesom cutting er en hjælp til at få det bedre, er det vigtigt, at vi forsøger at finde nogle alternative metoder. Metoder du fremadrettet kan bruge istedet, når du får det skidt. Måske du har en fritidsinterresse som du holder af og kan hjælpe dig til, at få dine tanker hen på noget andet? Det kunne være computerspil, løbeturer, tv-programmer, læse en bog, venner, musik eller noget helt andet? Mulighederne er mange, det vigtigste er, at det er noget der gør dig glad.

Jeg håber du kunne bruge nogle af mine råd og ønsker dig al mulig held og lykke fremover. Hvis du har mod på at snakke eller sms'e med os på BørneTelefonen er du meget velkommen på 116111. Måske er der mere, du har brug for at snakke om?

De kærligste hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.