Brev
crush
Hej børnetelefonen.
Jeg er en pige på 13. Jeg er ret moden af min alder og er også sammen med mennesker i min fritid der er lidt ældre end mig. Min plejemor siger også jeg er meget moden i forhold til min alder. Jeg har på det sidste fået et crush. Jeg har ikke mødt ham i virkeligheden kun over computer og telefon. Jeg ved godt at man kan udgive sig for at være en anden over nettet men det tror jeg virkelig ikke han gør. Han har både twitch, instagram, facebook og snapchat og han er den “samme person” med samme personlighed osv. Vi mødtes over et online spil og begyndte at skrive lidt sammen. Han virkede ret sød så jeg gav ham min snap. Det plejer jeg ikke at gøre men jeg gjorde det alligevel. Han var den samme person med samme personlighed som i spillet og på sin twitch. (havde fået ham til at give mig hans twitch så jeg kunne se hvordan han så ud og var) Har haft ham på snap i ca 3 måneder nu. Vi skriver sammen hver dag og sender hinanden hjerter osv. Der er bare et problem. Et ret stort problem. nemelig aldersforskellen. Jeg er 13 og han er 18….Jeg vidste godt han var 18 før jeg fik ham på snap. Han vidste også at jeg kun er 13. Han siger han ikke plejer at skrive sammen med “små piger” men at jeg var en undtagelse. Jeg ved godt at drenge på den alder tænker ret meget på sex og at det skal jeg passe på med men han er virkelig sød, respektere mine grænser og prøver på ikke at overtræde dem. Hvis der er nogen der bringer emnet op er det faktisk mig. Vi har snakket lidt om at mødes. Allerførst et offentligt sted og snakke lidt. Hvis vi så gerne vil mødes igen så med lidt færre mennesker men stadig snakke. Vi ved begge også godt at det er ulovligt at have sex og være sammen med en under lavalderen. Også selvom at man er moden af sin alder. Jeg føler mig en smule pinlig over at jeg kan lide en der er 5 år ældre end mig. Tror at det er normalt at føle sådan men jeg ved det ikke fordi det er ikke noget jeg plejer at gøre. Jeg føler at det er forkert men jeg kan virkelig godt lide ham. Han er i mine drømme og tanker det meste af dagen. Har også fortalt lidt om ham til nogle tætte veninder. Har dog ikke sagt hans alder. De siger at han virker sød og min type. Synes bare det er så træls at han er så meget ældre end mig men der er der ikke noget at gøre ved. På det sidste er der sket mange dårlige ting i mit liv men han er en af de gode. Jeg føler han hjælper mig med at tænke på noget andet end alle mine problemer.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit fine brev.
Følelser og kærlighed kan være rigtigt kompliceret, og ikke mindst svært at forklare. Hvad der får en til at kunne lide en anden person, er svært at sige. Derudover er vi mennesker meget forskellige, og derfor kan de personer vi godt kan lide være meget forskellige.
Jeg vil gerne rose dig for din forsigtighed og din store viden. Du ved at der er noget der hedder den seksuelle lavalder, og den er meget vigtig i dit tilfælde. Derudover har du også fokus på de “fælder” der kan være, når man møder nogen digitalt. For der er altid en risiko for, at de er en anden – som du så rigtig selv skriver.
Uanset hvor moden man føler sig, så er det vigtigt at huske at det kan være ulovligt at have sex med en under 15, hvis man selv er ældre. Denne lov er lavet for at beskytte unge og børn under 15 mod seksuel kontakt og seksuel udnyttelse af personer der selv er ældre end 15.
Loven siger ikke noget om, at i ikke må mødes, snakke, gå tur eller hvad i ellers kunne tænke jer at lave. Så længe I ikke har sex.
Hvis du føler det kan være meget at bære rundt med selv, så kunne du måske betro dig med en af dine gode vendinder igen. Denne gang kunne du måske fortælle hende alderen, sådan så du havde en at snakke med det om. Det kan være en lettelse at kunne være helt ærlig overfor i hvert fald én, man er tryg ved.
Derudover så kunne din vendinde også tage med dig, hvis du skulle mødes med ham den første gang. Hun kunne gå igen efter noget tid, men tage med bare sådan så du føler dig tryg ved situationen. Hvad tænker om det?
Jeg vil også gerne høre dig, om du mon har en voksen du kan tale med det om? Det behøver ikke at være din mor eller far, det kunne også være en lærer eller en helt anden. Hvis der var en voksen der vidste det, så kunne det være de havde nogle gode råd, og så kunne de måske også hjælpe dig med at tage de bedste og sikreste beslutninger for dig.
Som en af de sidste ting i brevet, vil jeg også gerne skrive lidt til dig om bl.a. snapchat. Snapchat kan være helt uskyldigt, men det kan desværre hurtigt tage overhånd hvis man ikke passer på. Derfor vil jeg blot skrive, at man altid skal passe på hvad man ligger på snapchat og andre sociale medier.
Der findes jo både gode og dårlige historier om det møde nogen på nettet. Medierne har i øjeblikket også meget fokus på det her med afpresning, og at nogen ældre mænd lokker piger til at sende seksuelle billeder til dem, for derefter at true dem med at dele det, hvis ikke de sender noget endnu mere grænseoverskridende. Derfor kan jeg godt forstå, du gerne vil møde ham, så du kan være sikker på, hvem han er.
Men husk – tag nogen med og fortæl til en voksen, at I mødes. Måske din plejemor? Selv på et offentligt sted er det rart med en ven tæt på. Det er altid nemmere at sende veninden eller den voksne væk igen, fremfor at trylle hende/ham frem, hvis man bliver utryg. Giver det mening? Det håber jeg.
Hvis du vil læse mere om den seksuelle lavalder så kan du læse mere inde på sexlinjens hjemmeside, jeg vedhæfter et link her.
Jeg håber at du kan bruge disse råd, og så håber jeg at du passer godt på dig selv.
Hvis du har brug for at snakke med os igen, om kærlighed eller noget helt andet. Så kan du altid ringe ind til os på 116111.
De bedste hilsner
BørneTelefonen