Brev
“Chrush” på snapchat
Jeg er en pige på 14 år.
Jeg skriver sammen med en dreng som jeg ikke kender. Vi har skrevet sammen i 2 år, har set billeder af hans ansigt.
Vi har ikke skrevet eller sendt frække ting, bare snakket og stillet hinanden spørgsmål fx. Hvad laver du og sådan noget.
Han skriver han er 14 og det er jeg jo også. Han har aldrig spurgt om et billede eller om vi skal mødes. Det er kun mig.
Han lyder bare vildt sød og tror jeg har et lille chrush på ham. Vi skriver sammen hver dag.
Ved bare at min mor ikke vil have det for hun er bange for hvis nu det er en mand på 40 som vil gøre noget mod mig. Så hun ved ikke at jeg gerne vil det. Hun ved godt vi skriver sammen men også kun det.
Ved bare ikke helt hvad der er rigtigt eller forkert.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det er rigtig dejligt at høre, at du har mødt en dreng på nettet, du har skrevet sammen med i to år. Jeg kan godt forstå, at du har spurgt ham om et billede. Og det er også helt naturligt, at du har fået lyst til at mødes med ham i virkeligheden.
Men som du skriver, bryder din mor sig ikke om, at du skal mødes med drengen i virkeligheden. Det kan jeg også godt forstå. For det svære ved forelskelser over nettet er jo, at man aldrig kan være helt sikker på, hvem det i virkeligheden er, man skriver sammen med!
Heldigvis er langt de fleste ærlige – og er også i virkeligheden dem, de giver sig ud for at være. Men alligevel skal du passe på. Derfor er det vigtigt, at du tager nogle forholdsregler, hvis du alligevel beslutter dig for at møde drengen.
I bør aftale at mødes på et offentligt sted, hvor der er andre mennesker. Fx på et bibliotek eller en cafe.
I kan aftale, at han er der først og så skal sidde/stå et bestemt sted og vente på dig. På den måde kan du sikre dig, at han er den, han har givet sig ud for.
Du bør aldrig mødes med nogen alene. Du bør altid have din mor, en god veninde eller en anden i nærheden.
Og du bør altid fortælle det til andre, når du skal mødes med en, så du ikke tager alene afsted, uden at nogen ved, hvor du er.
Nogle af de her idéer kan du måske prøve at snakke med din mor om, så hun kan se, at du også tænker over ikke at gøre noget dumt? Ligesom jeg har kunnet læse af dit brev, tror jeg nemlig også, at din mor ved, at du er en fornuftig pige. Og at du langt hen ad vejen kan passe på dig selv. Men selvfølgelig vil din mor passe godt på dig – og være sikker på, at du ikke kommer til at opleve noget ubehageligt.
Jeg håber, du finder en måde, så du sikkert og trygt, kan lære drengen bedre at kende. Pas rigtig godt på dig selv.
Kærlig hilsen BørneTelefonen