Bør jeg blive eller gå?

Hej,

Jeg står i en svær situation. Jeg har været sammen med min kæreste i et år nu, og det har gået godt i lang tid. Men her de seneste måneder har vi haft mange skænderier. Han bliver meget tit ked af det på grund af meget små ting som jeg gør. Fx. kunne han blive sur/ked af det, hvis bare jeg nævner en anden drengs navn.

Han bliver også sur, hvis jeg følger nogen, der er attraktive på instagram. Han har meget høje forventninger til, at jeg skal træne mange gange om ugen og tjekker tit op på, om jeg gør det konsekvent, og han vil heller ikke have, at jeg ryger, og han bliver sur, hvis han finder ud af, at jeg har røget til en fest fx.

Han er meget kontrollerende, og han bliver bare meget oftere irriteret på mig, end han gjorde, da vi var nyforelskede.
Vi har snakket om det mange gange, men det er som om, at vi bare kører rundt i en ring og aldrig kommer frem til en ordentlig konklusion.

Han er min første kæreste og jeg elsker ham meget højt, og jeg ville derfor være meget knust over at miste ham. Jeg har dog tit tanker om, om jeg ikke burde finde mig i det længere, for det er hårdt hele tiden at føle, at nogen er efter en, og at jeg bare skal være perfekt hele tiden.
Jeg fantaserer også tit om, hvordan det ville være at være single og fri for al den stress, men samtidig skræmmer det mig meget, da jeg er meget bange for at ende op alene.

Derudover er jeg bange for at jeg vil komme til at fortryde det, hvis jeg går fra ham. Hvad nu hvis jeg aldrig finder en anden?

Hilsen en meget frustreret pige.

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 17 år

Jeg kan godt forstå det er frustrerende at stå i den situation, du står i lige nu, med en kæreste du beskriver som meget kontrollerende og sur/irriteret på dig, men som du samtidig elsker meget højt.

Det jeg læser, når du beskriver din kæreste, er en meget kontrollerende kæreste, som vil bestemme over dig og flere områder i dit liv. Hvordan du ser ud, om du ryger, hvem du følger på instragram, og hvis du nævner andre drenges navne og generelt en kæreste, der let bliver irriteret på dig.

Han bliver ked af det/sur på dig og rigtig mange ting, og i kommer op at skændes. Det lyder som en meget hårdt og stressende forhold at være i, hvor du hele tiden skal tænke på, hvad du gør og siger. Som du selv skriver, føler du, at han hele tiden er efter dig, og at du skal være perfekt hele tiden. Sådan må det ikke være i et forhold.

Du er god til at mærke efter, at det er forkert det, han gør, og at du ikke burde finde dig idet. Og det har du ret i, det skal du ikke finde dig i. Det er dit liv, du bestemmer over dig selv, og du er perfekt som du er! Og en kæreste skal elske en præcis, som man er.

Men problemet er jo at du elsker ham meget højt, og vil være knust over at miste ham. Det er det, der må være så svært og  frustrerende med den situation du står i. Du ved, at du ikke burde finde dig i den måde, han behandler dig på, men du elsker ham, og er bange for at miste ham.

Du skriver at I har snakket om det mange gange, men det er som om, at I bare kører rundt i en ring og aldrig kommer frem til en ordentlig konklusion. Du har altså fået sagt det højt, og konfronteret ham med at den måde han behandler dig på ikke er iorden.

Det kan være rigtig svært at gøre det, og det er sejt du har taget det op med ham. Desværre ender det med, at I aldrig kommer frem til noget.

Når man som din kæreste prøver at kontrollere, og bliver sur og irriteret, og jaloux, kan det være et udtryk for at han er meget usikker på sig selv, og er bange for at miste dig.

Det kunne være din kæreste kunne have brug for noget hjælp til at arbejde med nogle af disse ting? Det kan fx være en psykolog? Det kan måske forklare hans måde at være over for dig på, men det undskylder det ikke. Og det betyder ikke at du skal finde dig i den måde han er på overfor dig.

Jeg kan ikke sige om du skal blive eller gå, det er en svær beslutning du selv må tage. Din kæreste må ikke kontrollere dig på den måde han gør nu, det er dit liv, og du bestemmer over dig selv. Det lyder ikke som om du har det godt i forholdet og at det er både stressende hårdt, og du fantaserer dig væk til singlelivet. Han har brug for noget hjælp til at arbejde med de ting, der får ham til at være sådan over for dig, for det skal og må du ikke finder dig i.

Når din kæreste kontrollerer dig på den måde du beskriver, er det en form for psykisk vold. Det kan bryde én ned psykisk hvis man bliver i det for længe.

Kender du Brydtavsheden.dk/? De er rådgiver særligt ift. kærestevold og har både telefon, brevkasse- og chat- samt ansigt-til-ansigtrådgivning. De kan nogle gange hjælpe med, hvordan man får fortalt om den psykiske vold til sin omgangskreds og hvordan man får det bedre efter et brud hvis det er det du ender med at må gøre.

Jeg håber på at du kan bruge mit svar til at komme videre i den svære og frustrerende situation du er i nu. Måske din kæreste kan få hjælp til de ting han kæmper med, men en ting er sikkert, og det er at han ikke må være sådan som du beskriver i brevet. Du skriver at du er bange for at du fortryder, og at du måske aldrig møder nogen igen.

Til det vil jeg sige ; Livet er langt, og der er mange derude. Det vigtigste er, at den du er i et forhold til, behandler dig på den måde, du fortjener at blive behandlet, og som du kan være sig selv sammen med, lige som du er.

Kærligste hilsner

Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.