Brev
Bliver jeg udnyttet?
Hej, jeg er en pige på 13 år.
Jeg har haft lidt on/off med en dreng på 14. Vi har lavede lidt, men han vil ikke have at hans venner ved det. Hver gang vi har aftalt vi skulle være sammen, har han droppede mig. Vi har haft sendt lidt undertøjsbilleder, bare for hyggens skyld. Han kigger ret meget på mig i skolen, men han hænger ret meget op af andre piger også. Jeg er virkelig i tvivl om han bare udnytter mig. For jeg ved ikke helt om jeg føler noget for ham.
Hilsen den forvirrede pige..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Det lyder til, du er lidt i tvivl om, hvilken slags forhold du har til den dreng, du ser engang imellem? Jeg kan godt forstå, du føler dig forvirret, når I både er meget intime sammen, når I er sammen eller sender billeder – og så ellers opfører jer som om, I ikke kender hinanden på den måde, når der er venner i nærheden.
Det lyder heller ikke rart at blive droppet, når I har lavet en aftale om at ses. Jeg kan godt forstå, du så bliver i tvivl om, hvor meget det betyder for ham, at I er sammen. På den anden side skriver du også, at du ikke helt ved, om du føler noget for ham.
Jeg kan desværre ikke give dig et klart svar på, om han udnytter dig. Sådan som jeg forstår det at blive udnyttet, så betyder det, at han måske lader som om, han er interesseret i dig, for at du kan blive ved med at være sammen med ham, så han på en måde narrer dig til at tro, I er lidt kærester. Det lyder ikke helt som om, det er det, der foregår?
På en måde lyder det som om, at ingen af jer fra starten havde nogle særlige følelser for hinanden, og det hele tiden kun har handlet om at være sammen engang imellem uden nogle forpligtelser? Mon det er rigtig forstået?
Jeg vil gerne understrege, at det er helt naturligt, at man får lyst til at betyde noget for den, man er intim med efterhånden som tiden går. Og det, der kan starte som en uforpligtende flirt for begge personer, kan sagtens udvikle sig til, at den ene får lyst til, at det skal betyde mere. Mon det er det, der gør, at du føler dig i tvivl om han udnytter dig og også føler, du bliver i tvivl om dine følelser for ham?
I stedet for at spørge dig selv, om han udnytter dig, vil jeg foreslå, at du lytter til dig selv og mærker, hvor din egen grænse går, og hvad du vil være med til. Hvad er vigtigt for dig, når man er sammen med en? Du kan spørge dig selv, om du synes, det er ok, at I holder jeres flirt skjult for andre, og at jeres aftaler om at mødes kun er halve aftaler, man ikke behøver at overholde?
Hvis begge parter synes det er helt fint, så kan I fortsætte, som I gør. Men hvis den ene person begynder at synes, det er lidt irriterende eller begynder at føle sig udnyttet, så kan man overveje, om man skal blive ved med at ses på den måde. Det kan godt lyde som om, at det du synes var sjovt engang ikke er helt så sjovt mere, og du måske skulle overveje om, du stadig har lyst til at ses med ham på den måde?
Det er også en mulighed, at du spørger ham, om I kunne begynde at vise vennerne, at I er sammen, og at I lover at overholde aftaler?
I sidste ende er det dig, der bestemmer, hvem du er sammen med, og på hvilken måde I er sammen. Hvis han kun vil være sammen med dig i det skjulte, være sammen med andre piger også og nogle gange ikke møde op til jeres aftaler, så er det op til dig at bestemme, om det er noget, du vil være med til. På den måde vil du ikke føle dig udnyttet, for så vælger du selv den situation og relation, du er i.
Måske det passer bedre til dig at være sammen med en, hvor man overholder aftaler og viser overfor vennerne, at man har noget sammen? Det er forskelligt, hvad der betyder noget for en, og det gælder om at finde sammen med nogle, hvor man har en fælles holdning til, hvordan man opfører sig overfor hinanden.
Det er rigtig vigtigt at kunne mærke sine egne grænser, og hvad man har lyst til at være med til. Derfor synes jeg, det er rigtig flot, du reagerer på den tvivl og de følelser, du pludselig får i forbindelse med den her dreng og jeres forhold.
Jeg håber, du kunne bruge det til noget, og det er blevet lidt tydeligere for dig at mærke om han er en, du vil blive ved med at være sammen med på den måde.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen