Blev vild med hende alligevel

Jeg har lige slået op med min kæreste og inden da var hun meget jaloux på en anden pige, som jeg var gode venner med. Jeg sagde så til hende at hun ikke skulle være bange for jeg var ikke interreseret i hende.

Problemet er at jeg her forleden var i byen med hende og kyssede hende og jeg er begyndt at blive ret glad for hende. Hvordan skal jeg fortælle mig ex at jeg alligevel er blevet glad for hende. Det skal lige siges at vi havde lidt en aftale om at fortælle i starten hvis man har lavet noget med en anden

Dreng, 18 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år,

Sikke en ballade. Jeg tror mange kender til din situation. Både jalousien og når følelser overrasker. Hvor er det godt, at du skriver herind, når du ikke ved, hvad du skal gøre.

Det er tydeligt at læse, at du er en meget betænksom og loyal person. Jeg tænker, at det er derfor, at det fylder så meget for dig. For det er meget klart for mig, at du ikke ønsker at såre din eks. Samtidig ved du, at situationen er kompleks, fordi hun var så jaloux på netop denne pige. Derfor er der også en chance for, at hun vil reagere på det.

I har lavet en aftale om, at man skal dele det med den anden, hvis man laver noget. Mange ekser laver sådan en aftale når de slår op. Jeg tror mange gør det, fordi det kan være svært at slå op og pludselig ikke vide, hvad den anden laver. Samtidig tror jeg også, mange er bange for, at ens eks er hurtigere videre end én selv.

Derfor tror jeg egentlig også, at de slags aftaler kan være lidt farlige. For har man slået op, så har man også sat den anden fri. Men den frihed er lidt mindre, når man stadig har et ansvar for den andens følelser. For lige nu tænker jeg, at det ansvar vejer meget tungt i dig. Hvad tænker du?

På den ene side kan du fortælle hende det. Men chancen for, at hun vil reagere på det er nok ret stor. Hun vil måske føle, at du har løjet tidligere. At du faktisk hele tiden har været interesseret i den anden pige. Eller måske hun vil være ligeglad. Hvad tænker du? Tror du stadig hun er vild med dig eller har følelser i klemme?

Jeg tror det vil være en god idé at fortælle hende, at du også er blevet overrasket over dine følelser. At du ikke havde set dem komme.Ligesom det nok også er vigtigt, at du understreger, at du aldrig havde de følelser da I var sammen. For jeg kunne forestille mig, at hun måske også kunne komme til at frygte, at du havde været hende utro. At hun havde haft ret i sin jalousi.

Hvad tænker du om det? Giver det mening for dig, at det ville være vigtigt at tale om disse ting?

Det kan også være, at du ikke skal fortælle hende det, før der er noget meget seriøst at fortælle. Måske hvis i fx. blev kærester. Jeg ved godt, at I har aftalt at dele det med hinanden. Men jeg er bare ikke sikker på, at det egentlig vil gøre hende godt, at du fortæller det endnu.

I har netop lige slået op. Derfor tror jeg også, at såret er meget åbent for hende. Måske så åbent, at det vil være bedre at vente til du er mere sikker på dine følelser. Hvad tænker du om det?

Jeg forstår godt, at det er svært at vurdere, hvad du skal gøre. Jeg kan ikke sige, at du skal gøre det ene eller det andet. Det er kun dig selv, der kan vurdere det. Derfor tænker jeg umiddelbart, at du må mærke efter i dig selv. Du kan jo prøve at tænke over, hvordan det ville være hvis situationen var omvendt. Tror du, at du hellere ville vide det? eller ikke?

Det kan også være, at der er risiko for, at hun ville finde ud af det fra andre. Så er det måske rarest, at det er dig der har sagt det til hende. Hvad tænker du?

Jeg håber, at du har fået nogle råd du kan bruge. Nogle gange overhaler følelser én indenom. Man bliver på en måde ramt at lynet og alting er anderledes, end man troede. Men sådan er det nu engang med kærlighed. Du kan ikke altid vide, hvornår den starter eller slutter.

Oplever man stærke følelser og en lyst til en anden person, tror jeg man skal gå efter det. Det kunne jo være, at den anden pige er mere rigtig for dig, og I sammen kan få det dejligt. Hvad tænker du?

Jeg ønsker dig ihvertfald en masse held og lykke. Med tiden skal din eks’ sår nok hele og I vil kunne mødes uden hårde følelser. Det håber jeg for jer.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.