Brev
Biseksuel
Hej Børnetelefonen
Jeg har virkelig et kæmpe stort problem.
Jeg er virkelig forelsket af en af mine venner. Vi leger tit, når vi er i skolen. og han siger også nogle gang, at han har lyst at kyse mig. Men jeg er virkelig i tvivl om han er til drenge.
Lige nu går vi i 10.klasse, men efter sommerferien, skal jeg på STX, og han skal på EUX. Og tanken om at det måske er sidste gang dræber mig.
Jeg vil gerne fortælle ham at jeg er forelsket i ham, MEN jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre.
Håber De kan hjælpe mig med det.
Hilsen Mig
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16
Sikke et dilemma du står i. Jeg kan forstå, det kan være svært at vide, hvilke signaler din ven sender - er det venskabelige eller er der mere i det end venskab?
Jeg tænker, at det ikke er alle, der i din alder ved eller er helt sikre på, om de er til drenge, piger eller begge dele. Det kan også godt være, at de godt ved det, men gerne vil eksperimentere med at være sammen med en af samme køn. Det er det, der er svært ved den situation du står i - måske ved din ven det ikke engang selv – giver det mening?
Når din ven siger, at han har lyst til at kysse dig, gætter jeg på, at det er noget, I nogle gange taler om, men jeg bliver i tvivl om, hvor meget I taler om det? Ved din ven, at du er til drenge? Har du overvejet, om han går rundt med den samme tvivl som dig. Altså, at han er i tvivl om du er til drenge – til ham?
Du skriver, at du gerne vil fortælle ham, at du er forelsket i ham. Det syntes jeg er super sejt og modigt af dig. Jeg tænker, at det er en god idé, for det er en god måde at blive klog på det, du er i tvivl om. Spørgsmålet er så bare, hvordan får man det lige sagt?
Jeg tænker, at der er nogle forskellige ting, man kan overveje. Fx kan du overveje, hvordan det kan være nemmest. Er du sådan en, der har nemmest ved at sige det, eller kan det være lettere at skrive, måske i et brev, en sms eller på mail?
En anden ting jeg tænker er, hvornår passer det bedst at sige det? Hvis du vælger at skrive det, er det så rarest at gøre, mens I er sammen, altså sige/skrive det mens du er der, så du han se hans reaktion? Eller ville det være rarere, at han får det på skrift på et tidspunkt, hvor han er alene?
Hvis du vælger at sige det til ham, kan en idé så være at gå en tur eller lave noget god mad sammen.?Måske en mulighed kan være at blande de to muligheder. Fx skrive en sms ”vil du med ud at gå en tur? Der er noget jeg gerne vil fortælle dig….” På den måde har du på forhånd åbnet op for, at der er noget, du gerne vil sige. Hvis du taber modet, når I er sammen, vil han nok på et tidspunkt spørge, hvad det var, du gerne ville fortælle, og så det lidt sværere at ”springe fra”...
Er det mon nogle muligheder, der kan passe til dig? Jeg håber, mit svar til dig har givet dig nogle overvejelser om, hvad du kan gøre. Hvis ikke er du velkommen til at skrive herind igen. Du kan også ringe, sms eller chatte til børnetelefonen på 116111.
Mange tanker og hilsner fra BørneTelefonen