Brev
biseks
Hej
jeg er en pige på 13 og jeg er rimelig sikker på at jeg er biseksuel.
Jeg har to spørgsmål/problemer
Jeg er så ‘desværre’ blevet forelsket i min rigtig gode ven. Jeg er sammen med hende stort set hele tiden, og vi kramme aldrig rigtig men holder om hinanden og holder på en måde hinanden i hånden, men kun nogen gange.
Jeg tror ikke at hun kan lide mig på den måde. men har i nogle måder hvor man kan finde ud af det eller hvordan man kan få det til at ‘gå væk’, for har hele tiden lyst til at holde om hende og kysse hende.
Mit andet problem er den her dreng fra min klasse som jeg ved godt han kan lide mig og tror på en måde godt han ved jeg godt kan lide ham, men hvis vi ender sammen hvornår og hvordan burde jeg fortælle ham at jeg er biseksuel.
Hilsen en pige der er splittet.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Du skriver, at du er splittet, og at du er rimelig sikker på, at du er biseksuel. Du lyder til at være god til at mærke efter, hvordan du har det, og hvad du har lyst til. Selvom du stadig har følelsen af at være splittet. Det er ikke unormalt at føle sig splittet omkring sine følelser, da man nogle gange kan opleve mange forskellige følelser på én gang.
For nogle unge giver det sig selv, at de bliver forelskede i det modsatte køn, og for andre er det ikke så ligetil. Mange i din alder er forvirrede over deres seksualitet, og det er ikke ualmindeligt at føle sig tiltrukket af en veninde. Det behøver dog ikke betyde, at man er lesbisk eller biseksuel, men kan være et udtryk for, at man er åben og prøver forskellige ting af.
For at svare på dit første spørgsmål er det derfor ikke helt så ligetil at vide, om din veninde mon kan lide dig på samme måde, som du kan lide hende. Måske ved hun det ikke engang selv? I lyder til at have det rigtig dejligt sammen, og hun lyder til at være glad for dig. Den bedste måde at finde ud af, hvordan hun har det på, er nok ved at spørge hende. Hun er den, der ved det bedst. Hvordan mon det ville være at spørge hende om?
Du spørger også til, hvordan man kan få det til at ’gå væk’. Er det mon dine følelser for din veninde, som du gerne vil have til at gå væk? Det er et svært spørgsmål. Seksualitet og følelser kan være svære at ændre på. Man kan selv bestemme, hvordan man vælger at reagere på dem, men det kan være svært at få dem til at ’gå væk’. Jeg tror, at det bedste du kan gøre for dig selv lige nu, er at mærke efter, hvad der føles bedst at gøre. Måske bliver det anderledes med tiden? Måske kan der også være rare følelser forbundet med at have det, som du har det?
Så nævner du også en dreng fra din klasse, som godt kan lide dig, og som det også lyder til, at du godt kan lide? Du spørger, hvornår og hvordan du skal fortælle ham, at du er biseksuel, hvis I ender sammen. Til det vil jeg sige, at der ikke er nogen rigtig eller forkert måde eller tidspunkt at sige det på. Igen vil jeg råde dig til at mærke efter, hvad der føles rarest. Måske har du det bedst med at få det sagt i starten, så det er ude af verden? Måske kan du bedre lide tanken om, at du først fortæller det efter lidt tid, når I har lært hinanden bedre at kende? Nogle foretrækker at skrive det ned først, så de kan forberede sig på, hvad de skal sige – andre kan bedst lide bare at sige det.
Det jeg kunne ønske for dig var, at du brugte din tid på at prøve forskellige ting af og finde ud af, hvad der føles bedst. Du lyder til at gøre dig nogle rigtig gode tanker – måske du kan dele nogle af dem med din gode veninde, som du tit ser? Det kan være rart ikke at skulle gå med dem alle sammen alene.
Kærlig hilsen BørneTelefonen