Brev
Berøringer gør mig dårlig
Hej
Jeg blev misbrugt af min papfarfar fra da jeg gik i 0.klasse cirka (så vidt jeg husker) til jeg var 11 år hvor jeg fortalte mine forældre det.
Han har aldrig fået mig til at gøre noget ved ham han har bare rørt mig mellem benene og på mine bryster (da de kom) hver gang jeg var hjemme hos ham og min farmor.
Da det har stået på størstedelen af mit liv en gang hver anden uge cirka føler jeg mig utrolig krænket og som om en del af mig som barn blev taget fra mig.
Jeg gik til psykolog i et stykke tid efter jeg fortalte det men det var ikke rigtig noget. Dengang selvom jeg godt forstod det han havde gjort var det ikke rigtig noget der fyldte så psykolog hjælp var egentlig ikke nødvendigt som sådan.
Men nu fylder det pludselig meget på grund af at jeg selvfølgelig er mere interesseret i drenge nu end dengang.
Jeg har meget svært ved at stole på drenge/mænd og bryder mig slet ikke om at blive rørt bare på skuldrene. Også selvom der er en dreng jeg godt kan lide og jeg ved han også kan lide mig kan jeg bare ikke have at han rører ved mig, krammer mig eller nuser mig.
Han og generelt drenge kan ikke forstå hvorfor jeg skubber dem væk og jeg kan jo ikke fortælle dem det.
Det gør mig virkelig ked af det da jeg da gerne ville have en kæreste engang men jeg kan jo ikke være sammen med nogen når jeg får det helt dårligt af den mindste berøring.
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg kan godt forstå, at du føler dig utrolig krænket af det, som din papfarfar har udsat dig for.  Jeg håber så inderligt, at du ved, at det er ham, der har gjort noget forkert - og ikke dig!
Selvom misbruget er stoppet, så mærker du det desværre stadig - det er ikke bare noget, der kan ”slettes”. Du skriver i dit brev, at det fylder på en anden måde i dag, hvor du er 15 år. Og som du selv skriver, så hænger det helt sikkert sammen med, at du nu er kommet i en alder, hvor det er naturligt at blive mere opmærksom på drenge.
Derfor tænker jeg på, at det måske kunne være meget godt med lidt samtaler hos en psykolog igen? Det er jo nogle andre følelser og tanker, som du går rundt med i dag end sidst, du talte med psykologen. Mon det kunne være en ide?
Jeg tænker også, at det er vigtigt, at du får fortalt dine forældre, hvordan du går og har det. Måske er de ikke opmærksomme på, at du lige nu tænker meget over misbruget. De vil kunne hjælpe dig med at finde en god psykolog. I kan jo finde en, som ved meget om seksuelt misbrug.
Når man har været udsat for overgreb, så vil de fleste opleve, at det nogle gange kan fylde meget, andre gange lidt og til tider slet ikke. Hvis man oplever, at det flyder meget og hindrer en i at gøre det, man gerne vil, så er det godt at søge hjælp. Man kan nemlig lære at håndtere det, man har oplevet, så det ikke bremser en.
Lige nu, har du brug for hjælp, så du stille og roligt kan få nogle nye erfaringer med drenge/mænd. Du kan lærer, at berøringer kan være dejlige. Og at det ikke er alle mænd, der krænker, som din papfar gjorde. Derfor er jeg sikker på, at du også en dag vil få en sød kæreste, som du tør åbne dig op for.
Mon du er klar til at tale med dine forældre igen? Hvis det er lidt svært, kan du altid vise dem dit brev og mit svar. Sammen kan I gå til lægen og få en henvisning til psykolog.
Og så er du hjertelig velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en snak.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen