Brev
Bedsteven forlader mig
Hej, jeg er en pige på 13 år
Min bedsteven, som har været forelsket i mig, og har skrevet det til mig at han var det -som nu er et stykke tid siden- vi havde snavet lidt hist og pist, men jeg sagde det som det var. Jeg kunne ikke lide ham på den måde og var derfor kind of lidt ond overfor ham.
Han fik så en kæreste og de var sammen i 2mdr. her i weekenden var vi så til en fest og det skal lige siges at de slog op dagen inden, jeg havde så fået lidt at drikke, og det havde han også. Vi kyssede så én gang og hold i hånden nogle gange.
Men nu idag modtog jeg en besked fra ham om at han ikke ville have “kontakt” eller ses med mig, da han for det dårligt med at være sammen med mig, han skriver dog det overhovedet ikke har noget at gøre med mig, men at han bare har det dårligt med det og føler sig utilpas.
Jeg har det så dårligt over det. Og har i lang tid ikke vidst hvad jeg følte for ham.
Har i nogle tips til hvordan jeg kan “glemme” ham??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det sker nogle gange, at rigtig godt venskab og følelser bliver blandet sammen og så kan det blive rigtig svært.
Ved du, hvorfor du har det dårligt over det? Er det fordi, du i virkeligheden har følelser for ham og derfor gerne vil have kontakt til ham? Eller har du det dårligt over, at du har snavet og holdt i hånd, når du har sagt til ham, at du ”kun” vil være venner med ham? Jeg giver dig tips til begge muligheder.
Du skriver, at du i lang tid ikke vidste, hvad du følte for ham. Er du sikker på nu, hvad du føler for ham? Måske får han det dårligt med at være sammen med dig fordi han er ked af, at I ikke kan være mere end venner. Så det kan være, at han gerne vil have kontakt med dig, hvis I kan være mere end venner. Det kan være svært at finde ud af, når han har sagt, at han ikke vil have kontakt til dig. Kan du sige til ham, at du har ét spørgsmål til ham, som du har brug for at få svar på?
Hvis du ikke har følelser for ham, så kan den løsning han foreslår også være god for dig – at I ikke ser hinanden eller har kontakt til hinanden. Det kan være en naturlig måde at ”glemme” en på og tiden, hvor I ikke har kontakt til hinanden kan være en god hjælp til at ”glemme”.
Du kan også gøre noget mere aktivt. Det kan fx være at skrive et brev eller en besked til ham, hvor du fortæller ham, at du accepterer hans beslutning. På den måde gør du noget, som viser dig selv, at det er forbi. Så er det ikke kun ham, der har sagt det højt.
Skriver du nogensinde dagbog? I en dagbog kan du fortælle, hvad jeres venskab har betydet for dig og hvordan det påvirker dig, at du ikke kan have kontakt til ham. Det kan virke som at pine sig selv, men det kan lige som med brevet også være en hjælp at sige det højt til sig selv.
Har du en god veninde eller anden ven, som du kan tale med, eller måske en voksen? Nogle kan bedre tale om det og på den måde få det ud af hovedet.
Det er hårdt at være ked af det og have det dårligt men på den anden side, så viser den følelse, at man kan holde af andre mennesker, og det er jo en god ting. Måske skal du acceptere, at det kan være svært at ”glemme” ham og acceptere, at det lige nu er den følelse, du mærker og den bliver bedre med tiden.
De kærligste tanker fra BørneTelefonen