At være bange for et nej.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Dreng på 12 år

Det er ikke altid nemt at vide, hvad der er bedst at gøre. Mon din tvivl er tegn på, at du tænker, at hun ikke har det på samme måde, som dig? Selvom du er meget glad for din kæreste og kan mærke lysten til at tage et skridt mere (sex), så skal I begge være enige om det. De fleste unge er omkring 16 år, når de har sex første gang. Det kan måske vise lidt, at det er ok  at vente med sex. Og kysse og kæle i noget tid endnu.

Det er vigtigt, at I får talt om, hvordan I er kærester. Hvis du forventer, at I skal have sex og hun slet ikke tænker på sex, så kan det være svært for jer begge.

Jeg vil også sige til dig, at inden man har sex er der nogle ting, der skal være på plads. Det er at tale om, hvad man mener med at have sex. Det kan være forskelligt. Og skal man have sex, skal man også beskytte sig mod graviditet. I skal bruge kondom. Det skal man for, at din kæreste ikke bliver gravid. For det er meget tidligt at få børn, når man selv stadig er barn.

Derfor vil jeg også anbefale at få en snak med en af dine forældre eller en anden voksen, du kan snakke med. Hvad mon de vil råde dig til og give dig af gode råd?

Det kan også være, at du vil snakke med os på 116111 eller læse mere på rådgivningen www.privatsnak.dk

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?