At springe ud..

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 år

Hold op hvor er du bare modig og sej. Du har så fin en selvindsigt og kan mærke hvad du kan lide og ikke kan lide. Det er virkelig godt gået synes jeg.

Selvom du har skrevet med nogle over nettet og her har været anonym synes jeg det er meget modig, ærligt og meget modent at fortælle dine venner og veninder om din seksualitet.

Ligesom du kan ændre dig kan din seksualitet også ændre sig. Spørgsmålet handler vel mere om, hvor vidt det betyder noget om du er det en eller det andet eller begge dele? Hvis du forstår hvad jeg mener?

Din frygt for om din seksualitet bliver fastlåst eller ændre sig tror jeg du kan påvirke, hvis du siger den højt og giver den plads. Du kan når du beslutter dig for at fortælle dine forældre, at du lige nu føler dig som lesbisk også fortælle om den usikkerhed og stempling du frygter. Du kan sige, at en del af dig er bekymret for om det kan ændre sig med tiden og du synes det er svært med den usikkerhed.

Når du er åben og ærlig giver du dig selv lov til at være dig med alt hvad du indeholder. Og tit vil du blive mødt med støtte og forståelse, hvis du beder om det. Håber det giver mening?

Hvis du synes det er svært, at sige til dine forældre kan du måske overveje at skrive det til dem i et brev. Det kan være en god måde at få startet en vigtig snak.

Det svære er oftest ikke det vi siger højt, men det vi ikke tør sige højt.

Der kan godt komme en reaktion hos dine forældre, men når jeg læser dit brev lyder det som en du har en god og støttende familie.

Jeg håber mit svar har givet dig lidt ideer til hvad du kan gøre og hvordan du kan fortælle dine forældre om din seksualitet. Hvis du har brug for at tale mere er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til vores chat.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet