Brev
At hade, men stadig elske
Hej BB.
Jeg er en pige på 14 år.
Før sommerferien, havde jeg noget med en dreng. og jeg kunne virkelig godt lide ham. Jeg troede virkelig også at han kunne lide mig. men han udnyttede mig. Jeg var blind, og troede at han elskede mig, så jeg sendte ham billeder af min krop. Jeg troede at alt var fint, indtil at jeg fik en sms hvor der stod: ” Han har vist billederne til alle på hans fodboldskole” Jeg brød sammen, følte mig så dum.
Vi går i klasse sammen, og ser hinanden hver dag. Vi taler aldrig sammen mere, og somme tider, sidder jeg for mig selv, ude på toilettet og græder, pjækker fra timerne. Han kan se på mig, hvor meget han har ødelagt mig. Men han er ligeglad.
Vi har lige været på en klassetur, og jeg bildte mig selv ind at jeg hadede ham, og at jeg ikke kunne lide ham mere. Men da vi var på klasseturen begyndte han at holde en pige fra klassen i hånden, og holde om hende,og kyssede hende foran mig.
Jeg troede at jeg kunne klare det, men en af dagene brød jeg sammen.
Han havde i løbet af dagene begyndt at tale til mig igen, og spørge ind til forskellige ting. Og jeg blev rigtig forvirret. Han fandt mig sidde og græde på færgen, da vi var på vej hjem til Danmark. Han spurgte om jeg var okay, men jeg løb bare væk.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Skal jeg skrive til ham? eller skal jeg lade som ingenting, og blive ved med at holde det inde?
Kærlig hilsen Den forvirrede
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Jeg kan godt forstå, at du bliver forvirret over dine følelser og tanker i forhold til den dreng, du fortæller om. Jeg tænker, at du har været hele paletten af følelser igennem med ham, lige fra forelskelse til skuffelse og vrede, til ked af det og nu forvirret over de signaler han sender. Og det er også nogle meget forskellige signaler, han sender.
I lyder til at have haft noget sammen, måske en slags kærester, men hvor I på en eller anden måde går skævt af hinanden og ikke er klar over, hvad den anden føler og tænker, og hvor du ender med at føle dig udnyttet på grund af det billede. Det er på ingen måde i orden, at han viser det billede til andre, det er respektløst overfor dig og helt uacceptabelt. Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det. Måske følte du en form for afmagt idet du ikke kan trække billedet tilbage igen og måske er usikker på om han nu har slettet det eller ej... Det tænker jeg vil være vigtigt at fortælle ham, at det ikke er ok at han viser billeder af dig til andre uden at spørge dig først.
Selvom det er en hård måde at danne den erfaring på, tænker jeg, at det viser at man skal være ekstra forsigtig med, hvem man sender billeder til af sig selv. Det er vigtigt at huske, at når først billedet er sendt ud enten som mms eller over internettet, så ligger det frit tilgængeligt for alle og det er stort set umuligt at trække tilbage igen.  Derfor er det vigtigt at man tænker over, om de billeder man sender ud kan misbruges i forhold til, hvad man tænkte de kunne bruges til..
Tilbage til dit spørgsmål om, hvad du skal gøre i forhold til ham – når du fortæller om hans reaktion, da du sad og var ked af det på færgen, lyder det som om han viser omsorg for dig, tænker du også det? Så det kan man måske forstå som, at der er en åbning for at I kan tale sammen igen? Samtidig, tænker jeg, at det er vigtigt at du passer på dig selv i det spil der kører mellem jer. At du mærker hvor dine grænser er og respekterer dem. Det kan godt være, at I igen kan tale sammen som venner - men der er helt klart også noget han bør tale med dig om i forhold til at vise billedet af dig til de andre på fodboldskolen.
Måske vil det være rart for dig at få talt med ham, så du dels kan få styr på, hvor du har ham henne, men samtidig også få sagt til ham, hvordan du oplevede den episode med billedet. Kunne det ikke være rart at få sagt det højt til ham? Du foreslår selv, om du skal skrive til ham – tror du, at han kunne finde på at vise dit brev til andre? Hvis du tror det, er det måske bedre at ringe til ham eller tale med ham...
Jeg tror, det vil være hårdt for dig at holde det inde og lade som ingenting - måske vil det også fastholde dig i at være ked af det og det er vel ikke så rart? Mon du har talt med nogen andre om hvordan du har det, nogen som kan støtte dig? Det kan være en god veninde, eller måske dine forældre eller en lærer? Jeg ved godt, at det kan være svært og pinligt at fortælle om - at sende et billede er jo noget man kommer til, og du kan ikke forudse hvad han gjorde - det er ham der har brudt tilliden mellem jer. Så hvis der er en som er en støtte for dig, tror jeg, det vil det lette dig at vende tanker og følelser med en anden.
Hvis du har mod på at tale med ham, kan det være en god idé at tænke igennem hvad du vil sige og hvorfor du vil sige det – så du ikke kommer til at sige noget, du egentlig ikke har lyst til og heller ikke glemmer at sige de vigtigste ting. Så prøv på forhånd at skrive ned hvad du gerne vil sige, men også ud fra nogle tanker om hvorfor og hvad du håber, der så kommer ud af det...
Og så er det måske værd at huske på, at den dreng der skal have lov at få en plads i dit hjerte, han skal da virkelig gøre sig fortjent til det og vise at han synes du er den mest fantastiske pige! Synes du ikk'? Det synes jeg i hvert fald at du fortjener.
Du er også altid velkommen til at ringe eller sms'e ind til os på BørneTelefonen på 116 111.
Bedste hilsner til dig fra BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.