ARGH! forelskelse! ikke forstået af nogen! og overhørt!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige,

Du kan tro, at vi rigtig gerne vil læse dit brev! Tak for dit dejlige brev, som fik mig sådan til at smile over denne seje pige som vælger en sportsgren, selvom der ikke lige er andre piger, og som tør svare på, om hun kan lide en dreng eller ej... Hvor er du bare sej!

Som du selv skriver, får du noget opmærksomhed på, at der ikke er andre piger på dit hold. Og samtidig har I en alder, hvor I begynder at tænke på hinanden som mere end bare venner og det til sammen kan give en masse misforståelser og tanker... For lige pludselig begynder man at tænke over, hvad den anden egentlig mente med det, og hvorfor sagde han det på den måde...

Det lyder nu som om, at drengene synes ret godt om dig. og du skriver også selv, at I er rigtig gode venner... Du skriver også, at de ”driller” – så jeg tænker, at det ikke er sådan irriterende drilleri, men måske egentlig bare at I laver sjov med hinanden? Nogle gange kan det også være en måde at komme i kontakt med hinanden på, hvis man ikke helt kan finde på noget andet at sige eller gøre, så kan man altid ”drille” lidt... Måske ”driller” de dig med, at du har en NK, fordi de egentlig er lidt nysgerrige på, om du har en kæreste eller ej? Kunne det mon være derfor?

Du spørger, hvorfor M spurgte dig, om du kan lide B, og om det var dumt at sige ”ja, lidt” til ham..? Jeg synes, det er så sejt af dig at svare, hvad du føler. Jeg kan komme i tanke om mange, som ikke ville turde sige ja og måske bagefter fortryde, de ikke svarede ærligt... Der kan være mange grunde til, at han spørger dig. Han kan selv være interesseret i dig, han har måske lovet at spørge for B. eller måske er han bare smadder nysgerrig...  Og når du nu selv siger, at du egentlig ret godt kan lide B, er det så ikke fint nok at du svarede det? Når M vælger at spørge dig så direkte, så må han jo også være forberedt på et ærligt svar.

Hvis han spørger for B, så risikerer du, at B får det af vide... Men ville det egentlig ikke være ok? Og hvis han spørger, fordi han selv er vild med dig, så skulle han måske i stedet have fortalt dig, at han var vild med dig.

Jeg kan godt forstå, du undrer dig over din træners kommentar til jeres snak på gangen. Nu kender jeg ikke din træner, men tror du det kunne være en særlig form for humor, nogle voksne bruger, når de gerne vil være sjove? Så prøver de at sige noget, som på en måde bliver lidt pinligt for dem de siger det til, og det synes de så er lidt sjovt... Jeg tænker, at det er okay at svare noget igen samtidig med at man smiler.,. Det kunne måske være ”nej, vi taler lige om vores træner” eller ”nej, vi taler lige om de nye træningsøvelser” eller noget helt andet...

Jeg tænker, at det kunne være rart for dig at kunne betro dig og tale frit med nogle af dine venner. Har du mon en oplevelse af, at de gør det med dig? Måske er det noget, du kunne tale med dem om? Fortælle dem at du oplever, at de ikke rigtig hører efter, når du fortæller dem noget, der betyder noget for dig. Hvordan tror du, de ville reagere på det?

Og måske var det rart at få talt med dine forældre om det samme? Selvom du har ret i, at mange teenagere oplever, at deres forældre ikke forstår dem, så kunne det måske være forsøget værd med dine egne? Og måske kan vi heller ikke altid forvente en forståelse af hinanden, men i hvert fald en respekt og anerkendelse for hinanden og hinandens valg. Selvom du snart bliver fjorten år, tænker jeg, at der stadig er nogle år hjemme hos dine forældre. Kunne det ikke være rart at få nogle gode år sammen, hvor man selvfølgelig stadigvæk kan blive rigtig irriteret på hinanden, men hvis man samtidig kan blive gode venner igen og kan lytte til hinanden, tror du så ikke, det vil blive noget bedre år?

Der er nogle unge, som har gode erfaringer med at skrive et brev til deres forældre, som handler om, hvad de har af forventninger til deres forældre, og hvad de godt kunne tænke sig... Så har forældrene en mulighed for at læse det igennem i fred og ro, og så kan man aftale et tidspunkt, hvor I tager jer tid til at tale om det, så alle er forberedt på snakken. Tror du, det kunne være en mulighed hjemme hos dig?

Hvis du har flere spørgsmål, er du selvfølgelig altid velkommen til at skrive til BørneBrevkassen igen.

De bedste hilsner fra

BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.