Angst for at kæreste er utro igen

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 15 årige pige

Tak for dit brev. Det er godt, at du skriver til os, for det lyder ikke rart som du har det. Du beskriver, at du får angstanfald, når du ser, at din kæreste er blevet venner med pæne piger på Facebook. Disse anfald startede da du læste på din kærestes telefon og fandt ud af, at han skriver sammen med mange piger. Angstanfald kan være en alvorlig ting. Det skal du ikke gå alene med. Mon du har snakket med andre end din kæreste om det? En veninde, en forælder eller en anden god voksen?

Du skriver at din kæreste har oplevet dine angstanfald og blev ked af det. Det har dog ikke efterfølgende ændret på hans tilgang til andre piger.  Det er forståeligt, at du synes det er ubehageligt, at han har de meget intime samtaler med en masse andre piger og at dette påvirker både din skolegang og jeres forhold. Selvom du vidste, at han var en Player tænkte du, at han ville ændre sig. Desværre er det ikke sket, og det virker til at man som Player ofte kun tænker på at få opfyldt egne behov. Dette vil du ikke kunne ændre, men du vil have mulighed for at ændre nogle betingelser for dig selv. Det første skridt har du taget – nemlig at skrive til os.

Jeg tænker, at det er vigtigt at du passer på dig selv. Tænk over om han egentlig har tænkt sig at ændre sig til den kæreste, du gerne vil have? Det er ikke sket endnu, og du har det så dårligt med det, at det fylder for meget og påvirker dig for meget.

Jeg håber, at du helt alvorligt tænker over, hvad dit forhold med ham gør ved dig. Måske kan du læse dit brev, som var det din bedste veninder der havde skrevet det. Hvad mon du ville råde hende til? Kunne du sætte dig ned og skriv en liste med alle de gode og dårlige ting i forholdet. Vurdér bagefter om, du vil blive i forholdet eller slutte det.

Jeg tror: Hvis du bliver, så fortsætter det som det hele tiden har været. Slutter du forholdet og siger fra, er du et på vej til at få det bedre. Det kan godt være, at du bliver ked af det, men samtidig kan der også dukker lettelse op, som man også kan komme til at græde over. Der kan gå noget tid med at være trist over det, men jeg tænker, at du skal øve dig i at få dit fokus og tanker på noget andet – måske en anden? Du kan have brug for at lukke helt ned for ham, så du ikke bliver ved med at tjekke, hvem han er nu er venner med eller sammen med. Giv plads til dit eget liv, de behov du har og med tiden en kæreste, som er der for dig. Lyder det helt skørt?

Du har forskellige muligheder for at snakke med nogen om det, som ikke er familie eller venner.  Mon du kender www.Headspace.dk ? Her kan du SMSe, chatte, ringe  eller møde op og tale med en voksen, som dagligt hjælper mange unge, der som du, er i en svær situation.

Hvis du har tillid til din læge, vil det også være en mulighed at tale med ham eller hende. Lægen vil vide hvordan du kan få hjælp. Hos skolepsykologen på din skole kan du ligeledes få hjælp.

Du er altid velkommen til at skrive til os igen, men du kan også chatte eller ringe på Børnetelefonen på 116 111. Vi er altid parate til at hjælpe dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.