Brev
Alt for genert
Hej
hvad skal jeg gøre
jeg er forelslet i en pige men jeg er så genert at jeg ikke tør at snakke til hende og min stemme er så mærkelig at jeg ikke tør at snakke til folk,
min stemme er lige gået i overgang.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Tak for dit brev.
Det er dejligt at du er forelsket. Det er en fantastisk følelse, samtidig med at det også kan være en rigtig svær følelse. Jeg vil gerne prøve at give dig nogle ideer til, hvad du kan gøre.
Man reagerer på forskellige måder, når man bliver genert. Derfor er det rigtig fint, at du skriver, at du mærker det sådan, at du er genert og ikke tør snakke til hende. Jeg kan godt forestille mig, at det ikke bliver nemmere af, at din stemme er gået i overgang.
Allerførst kunne jeg godt tænke mig at prøve at få dig til at tænke lidt anderledes om din stemme. Når din stemme er i overgang er det jo tegn på, at du er ved at blive ældre og mere moden. Der er rigtig mange piger, der godt kan lide drenge, der er modne. For mange piger betyder det rigtig meget, at drenge er fornuftige og gode at snakke med. Det at din stemme er i overgang fortæller hende jo, at du er ved at blive ældre. Derfor er der mange piger, der bliver mere interesserede i drenge, når deres stemme går i overgang. Så måske kan det endda være en fordel, at din stemme er gået i overgang.
Du skriver også, at du er så genert, at du ikke tør snakke med hende. Det er der rigtig mange, der mærker. Påhttp://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Forelskelse.aspx er der nogle ideer til, hvad man kan gøre, hvis man er forelsket og er genert. Der er for eksempel nogle råd til, hvordan man viser en pige, at man er interesseret i hende.
Her på http://www.bornetelefonen.dk/Temaer/Sex-og-seksualitet/Vaerktojskassen/scoretips/drenge/tretten-femten/indadvendt.aspx kan du også læse, hvad man kan gøre, hvis man er en genert dreng.
Jeg håber, at du kan bruge de to link. Hvis du ikke synes der er nogle gode råd, er du meget velkommen til at skrive igen. Hvis du har lyst, kan du også logge på chatten, her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx
De bedste hilsner fra BørneTelefonen