Brev
Alt for ‘forelsket’.
Hej 🙂
Jeg er en pige på 14 år og jeg har et KÆMPE problem, selvom i nok bare synes det er noget tåbelig noget..
For ret lang tid siden begyndte jeg på en serie på Netflix med en hvis person i, som jeg godt kunne lide. Jo mere jeg så serien, begyndte jeg at lide ham mere og mere, og nu kan jeg slet ikke leve uden ham. Jeg er blevet en virkelig underlig besat af ham, og bliver ved med at læse om ham på alle måder.
Men jeg får intet ud af, faktisk lige det modsatte, da jeg ved han er 5-6 år ældre end mig, og bor i USA. Jeg kan simpelhen ikke klare at se ham sammen med andre (på billeder, hvilket nok godt kan virke underligt), og jeg bliver misundelig på alle de fans som får lov til at møde ham.
Jeg har prøvet at tale med mine forældre om det, men de synes jeg er dum at høre på, hvilket jeg selvfølgelig godt ved, men jeg kan ikke lade være. Jeg lukker mig inde i en lille bobbel uanset hvor jeg er, i skolen, i bussen, på vej hjem, ja nogen gange endda sammen med andre. Dette gør at jeg bliver MEGET asocial, og da jeg i forvejen ikke er særlig god til at tale med alle de andre, gør det mig underlig trist.
Her forleden sad jeg i en bus og tænkte på ham, lod mine tanker flyve af sted, og det endte med at jeg kørte alt for langt. Men jeg kan ikke stoppe. Mange gange har jeg prøvet, men når jeg går til fritidsaktiviteter alle andre steder hen, så bliver jeg så underlig trist indeni, som om jeg har en tom følelse som jeg bare ikke kan komme af med, og folk bemærker det.
Men ikke nok med at jeg bliver asocial, så forhindre det mig også i at lave mine lektier, da jeg bliver så lykkelig over at læse historier om ham og derfor slet ikke kan lægge ham fra mig. Det gør jeg får så mega dårlig samvittighed, især da jeg ved jeg i forvejen ikke er den bedste i skolen, og jeg snart skal i niende klasse.
Her til aften havde min far, min mor og jeg en længere samtale om ham, men som sagt forstår de mig ikke, de forstår ikke min situation, og det endte med at min far nærmest svinede drengen til; ‘Du aner slet ikke hvordan han er, det er skuespil alt sammen’, og brækkede næsten mit hjerte over i to stykker.
Det er så underlig. Jeg kan græde over en jeg ikke engang kender. En som ikke kender mig og som aldrig vil lære mig at kende, selvom mit højeste ønske er at møde ham, måske at blive venner, eller hvis jeg er utrolig heldig, mere end det. Men det virker bare så forkert!
Jeg er bange for at han er alt for gammel til mig, og det gør så ondt at tænke det. Jeg nægter simpelthen at høre kritik om ham, det gør mig trist.
Det var en ret lang forklaring, håber ikke I kommer til at kede jer over den, men hvad skal jeg gøre?
Har I nogle forslag?
Knus.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Først vil jeg sige til dig, at jeg bestemt ikke synes, at det er noget fjollet noget, du skriver om. Når jeg læser dit brev, kan jeg fornemme, hvordan du er splittet indeni mellem din betagelse og forelskelse i fyren på den ene side, og din fornuft på den anden side. Det er rigtig hårdt at være så splittet og kæmpe så meget med sig selv, som jeg tænker, du gør.
Det er fint, at du har snakket med dine forældre om det, men desværre lyder det til, at samtalerne ikke hjælper dig, og at du ikke føler dig hørt og forstået. Og så står du igen med dit problem helt alene, og føler dig måske oveni afvist af dine forældre. Derfor er det godt, at du nu går videre ved at skrive et brev om dit problem.
Du beskriver dig selv som én, der har lidt svært ved at tale med alle de andre, så måske føler du dig inderst inde lidt ensom? Og måske kunne ensomhed være forklaringen på, at du bliver så besat, at du ikke kan koncentrere dig om andet? Måske kan du bedre forstå dig selv, hvis du tænker sådan?
Lad mig også understrege, at det er helt normalt at man i løbet af teenageårene, oplever at blive forelsket i en kendt fra en serie, en popstjerne eller måske et sportsidol. Ofte er det den første man oplever at være forelsket i, og det kan både være frustrerende, da man oftest ikke har mulighed for at lære personen rigtigt at kende, men kun kender dem via fjernsynet/nettet, men samtidig kan det også være helt fantastisk, da man får mulighed for ligesom at dyrke de følelser man fornemmer. Det er på en eller anden måde lidt ufarligt, da man jo ikke skal forholde sig til at møde personen i virkeligheden, men netop som du skriver kan dagdrømme om personen. For langt de fleste, sker der det, at man med tiden begynder at få øje på drenge, som er i ens eget netværk og kan begynde at udforske forelskelse på en anden måde.
Derfor vil jeg da anbefale du nyder de følelser du mærker i kroppen, for de er helt naturlige. Men samtidig kan jeg forstå du ligesom trækker dig lidt fra dine venner og det skolemæssige. Derfor vil jeg foreslå, at du får snakket med din klasselærer eller en anden lærer, du har tillid til - både fordi du har så svært ved  at koncentrere dig, at det går ud over din lektielæsning, og fordi du isolerer dig. Læreren vil kunne hjælpe dig til at styrke det sociale og læreren kender godt til det med, man kan blive forelsket i en kendt. Hvis det er svært for dig at sige det, kan du måske vise dit brev, hvor du så fint har formuleret dit problem. Så har I et godt udgangspunkt for en samtale. Måske kunne du også have glæde af at snakke med skolens psykolog eller en AKT lærer, hvis I har sådan en. Det vigtige er at du føler dig hørt og hjulpet.
Måske vil du også kunne tage endnu en snak med dine forældre, hvor du fx viser dem dit brev til os og mit svar. Herved får de mulighed for at læse, det gør dig ked af det ikke at føle dig forstået og at du har brug for deres støtte, hvad tænker du om det?
Til sidst vil jeg sige til dig, at det er godt, at du tager dig selv og dit problem alvorligt, så du kan komme videre i dit liv.
Hvis du har brug for det, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor der sidder rådgivere, der rigtig gerne vil lytte til dig.
Mange gode tanker og held og lykke fra BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.