Alt “for” forelsket

Hej.
Jeg er en pige, som har en kæreste, der er et år ældre end mig, og vi har været kærester i over i et år, og jeg er virkelig virkelig forelsket i ham.
Tænker på ham hele tiden, og vi er så tit sammen, og jeg skriver altid med ham. Problemet er bare at jeg føler at jeg er alt for forelsket i ham…
altså jeg bliver så nemt jaloux, og jeg er altid bange for han skriver med andre piger, eller kunne finde på måske at være mig utro. Han fortæller mig altid hvor meget han elsker mig osv, og han aldrig kunne finde på at gøre sådan noget.

Grunden til de tanker stadig kommer op i hovedet på mig, er fordi han før har skrevet lidt med andre piger, imens vi har været kærester.
Jeg fandt ud af det, og han blev meget meget ked af det, og han undskyldte mange mange gange, men jeg er stadig bange for det kunne ske igen.

Han lader mig kigge hans telefon igennem osv. men jeg tænker stadig alt for meget over sådan noget.
Hvad kan jeg gøre for ikke at overtænke så meget? Fordi jeg ødelægger virkelig mig selv.

Hilsen den 15 årige pige…

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år!

Jeg kan godt forstå, hvis du gerne vil være fri for at tænke på, om din kæreste skriver med andre piger eller er dig utro.

Problemet er, at han faktisk HAR skrevet med andre piger. Og dét fandt du ud af.  Derfor, tror jeg, er der åbnet for en lille opmærksomhed inden i dig, som vil søge efter signaler på, om der er grund til at være utryg ved ham. Om han gør det igen.

Jeg gætter på, at andre mennesker, som har oplevet det samme, også har oplevet, at de får en skærpet opmærksomhed på deres kærester med hensyn til, hvordan de opfører sig.

Jeg tænker, vi også kan opleve den samme særlige opmærksomhed eller “jalousi” i forhold til gode venner, hvis vi bliver usikre på, hvor vi har hinanden. Det véd jeg ikke, om du har prøvet…

Jeg tænker faktisk ikke, at det handler om, at du er “for” forelsket. Hvis du tænker, at du er jaloux, er du det måske af en god grund.

Du spørger, hvad du kan gøre for ikke at overtænke så meget, som du gør for tiden.

Det er vildt svært at bestemme over sine tanker. Det er i hvert fald min erfaring.

Nogle  gange kan det måske hjælpe at lade tankerne være, som de er, og forsøge at lave nogle gode ting, så hjernen kan blive afledt og få andre ting at tænke på.

Jeg gætter på, det ikke gør nogen stor forskel for dine tanker, at din kæreste forsikrer dig om, at han ikke skriver med andre og viser dig sin telefon.

Jeg vil foreslå dig noget, som er enormt svært: nemlig, at forsøge at lade tankerne være, uden at de bestemmer, hvad du gør.

Jeg foreslår, at du ikke tjekker din kærestes telefon.

Jeg foreslår, at du gør dig fri af, at din kæreste skal forsikre dig om sin kærlighed til dig.

Jeg foreslår, at I sørger for at have det sjovt og hyggeligt, når I er sammen, så du selv og din kæreste kan huske det, når I ikke er sammen.

Jeg foreslår, at du hjælper dig selv med at være den pige, som du er. Den pige, som du er tilfreds med og glad for at være. Den pige, som din kæreste forelskede sig i.

Jeg foreslår sådan fordi jeg bliver bekymret for, at dét, som er lige nu, kan gøre det svært for jer at være kærester – og jeg tror, du har ret med hensyn til, at det gør det svært at være dig.

Jeg forsøger at forestille mig, at det var dig, der var kommet til at skrive med nogle andre drenge og at din kæreste havde brug for at tjekke din telefon og havde brug for at du forsikrede ham om, at det aldrig ville ske igen.

Jeg forsøger at forestille mig, hvordan det ville være for dig – hvordan det ville være at være kærester i sådan en situation. Måske får du en fornemmelse – måske kan du bruge fornemmelsen til noget. Jeg véd det selvfølgelig ikke. Jeg gætter bare.

Hvis du forsøger at gøre noget andet, end du plejer at gøre, kan det måske være rart nok at have en god voksen at tale med om det.

Måske er din mor en god voksenmakker for dig. Måske er din far god at tale med om sådanne ting. Måske skal de have en chance. Dét véd du noget om.

Måske er der en anden god voksen i din familie eller venskabskreds, som er bedre for dig. Du kan tænke over det. Du kan se dig omkring og du kan undersøge hvem, der kunne være god for dig at tale med.

Jeg vil foreslå en anden ting også. Den kan altså godt være lidt svær: Men jeg foreslår, selv du er meget, meget forelsket, at du laver andre ting end at være sammen med din kæreste. Måske skal du se film eller cykle ture eller lave andre ting med dine veninder. Måske skal du gå til noget i din fritid eller have et fritidsjob.

Min pointe er, at det måske kan gøre nogle gode ting for jeres kæresteforhold, at du bringer andre gode oplevelser med ind i jeres relation, som du kan dele med din kæreste og fylde jeres kæresteforhold op med.

Du kan tænke over det og du må vurdere, om sådan en idé er noget for dig.

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget.

Jeg ønsker dig i hvert fald masser af held og lykke med at være en rolig og tryg pige sammen med din kæreste.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.