Aldrig mere igen?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du,
Tak for dit lange brev, hvor er det dejligt, at du har lyst til at fortælle så meget af historien. Det lyder som et usædvanligt langt og stærkt forhold du og din ekskæreste har haft. Når man har været sammen i så mange år og måske især nogle år, hvor man udvikler sig selv og sin identitet i høj grad, kommer man utrolig tæt på hinanden og det kan føles helt mærkeligt at være alene. Nogle gange kan to mennesker nærmest føle at de smelter sammen til et menneske.

Hvis der så sker det, at forholdet går i stykker, kan den efterladte føle sig helt amputeret og ensom, fordi man er så vant til at have den anden ved siden af sig.. I har måske også været hinandens bedste venner i de år? Så er det ikke kun ens kæreste man mister, men også sin bedste ven.. Er det noget du kan genkende?
Det lyder som om I lidt startede med at være enige om, at I var vokset fra hinanden, men så havde du ikke helt lyst til at stoppe det alligevel, men det ville din ekskæreste gerne.. Er det rigtig forstået? Det kan nogle gange være sværere at skulle være "den fornuftige" og ligesom blive enige om at afslutte et forhold, hvis man rent følelsesmæssigt ikke er enig i det. Så kan man måske godt se det realistiske i at stoppe, men hvis man følelsesmæssigt ikke er klar til at opgive det, så kan det være svært senere hen at overbevise sig selv om, at det var den rigtige beslutning, for hvad nu hvis…

Måske kommer man også til at lægge lidt bånd på sig selv og sine følelser, hvis man ikke anerkender det store tab det nu engang er at miste sin kæreste.. Og så er det tit sådan med følelser, at det kan godt lade sig gøre at lægge bånd på dem i en periode, men oftest så popper de op igen og så er de ikke lige sådan at lægge ned igen. Så kan man måske føle sig meget mere ked af det, tænke at det helt sikkert var den eneste ene, og at der ikke kommer en lignende kæreste igen..
Nogen gange kan tiden også gøre, at man næsten ikke kan huske, at der har været nogle irriterende ting ved den anden.. Alt huskes som pragtfuldt og dejligt.. Jeg tænker lidt, om du måske har fået sat din ekskæreste op på sådan en piedestal og nu kun husker og mindes de dejlige dufte, grin og alle de andre skønne ting ved ham? Det er der på ingen måde noget forkert i, men måske kan det også være godt at prøve at huske, hvorfor I synes I var ved at vokse fra hinanden? Eller nogle andre episoder eller ting, som kan give dig en tanke om, at I måske er på vej i hver sin retning..
Du spørger til, hvordan du skal komme videre lige nu, og hvad vi tror han tænker om jer to – er det rigtigt? Umiddelbart tænker jeg, at du lyder så forelsket i ham og bærer et stort savn til ham, at det vil være vigtigt for dig, at finde ud af hvad han mente med den aften. Jeg tror, det kan være svært for dig ikke at få et svar fra ham, tror du også det?
Hvad han tænker, kan jeg desværre ikke svare dig på.. Måske har han lidt givet udtryk for det tidligere, da han sagde, han ikke havde lyst til at være knyttet til en kæreste, men det kan selvfølgelig være, at han har ændret mening siden da.. Måske har han også stadig mange følelser for dig og har svært ved at sige nej.. Og for de fleste mennesker virker alkohol som lidt af en dæmper på de hæmninger vi har i ædru tilstand, så det gør det heller ikke nemmere at sige nej.
Om du vil invitere ham hjem og spørge ham direkte eller om det skal være pr. brev eller måske over telefonen, så kan det måske næsten være en lettelse for dig at få spurgt ham, for så får du forhåbentlig et svar du kan forholde dig til. Men det kræver selvfølgelig, at du dels har mod til at spørge ham, men også at du har overskud til måske at få et svar, der hedder, at han bare havde lyst til dig den aften og ikke har lyst til andet nu.. For det er en mulighed!

Men det gamle ordsprog om, at hvis man ikke tør noget, så vinder man heller ikke noget er måske meget godt lige her – for hvis du ikke har lyst til at spørge ham, så får du heller ikke vist ham, at du faktisk gerne vil mere end den aften..
Du kan måske også bare fortælle ham, at du savner ham rigtig meget og har lyst til at ses igen? Så spørger du ham ikke direkte om den aften, men du får samtidig givet udtryk for at du gerne vil ham..?
Hvis du stadig føler, at han er dit dyrebareste, så tror jeg, at det er vigtigt, du får fortalt ham det..
De bedste hilsner til dig
Fra BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.