Brev
Aldrig haft held i kærlighed
Hej børnetelefon.
Jeg er en pige på snart 18 år, og jeg føler ikke jeg har held i kærlighed. Jeg har aldrig haft en kæreste, og jeg har følt mig klar i måske ca. 5-6 år nu.
Jeg er blevet afvist alle gange jeg har været forelsket, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg føler mig jo ellers klar til at få en kæreste. Jeg har bare ikke lyst til at prøve online dating, så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Mine papbrødre er heller aldrig hjemme, så jeg kan heller ikke spørge dem til råds. Jeg ved virkeligt ikke hvad jeg skal gøre.
Mvh. En pige med et knust hjerte
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Tak for dit brev. Mange unge oplever at kærligheden ikke rigtig vil som de vil, og det kan være enormt frustrerende.
Du skriver, at du er klar til at få en kæreste. Det får mig til at tænke på, om det er oplevelsen af forbundethed til en anden som kærester, der fx spiser sammen, ser film og slapper af, du længes efter - eller om det er selve det, at møde den helt rigtige og blive forelsket. Måske er det en relevant overvejelse for dig?
Med hensyn til forelskelse vil jeg sige til dig, at kærlighed ikke er noget man som sådan kan skynde på, også selvom man føler sig klar. Det lyder som om, at du har været igennem nogle oplevelser med forelskelse og afvisning. Det er oplevelser næsten alle har, og de er altid hårde. Det lyder dog som om at du har en god indstilling, når du skriver at du er klar til kærligheden - du vil den jo gerne, og du vil gerne andre mennesker, som jeg læser det. Måske kan du finde lidt ro omkring det, og ikke føle at kærligheden haster?
Længslen efter en kæreste kan også handle om et ønske om at opleve samværet med en anden person som kærester. Derfor tænker jeg at det også kan være, at det føles mere rigtigt for dig, at være lidt mere udadsøgende? Måske spørge en du synes er sød eller sjov om vedkommende vil tage en kop kaffe eller med i biografen - også selvom personen måske ikke umiddelbart virker som den helt rigtige. Man kan altid blive klogere på hvilke egenskaber man leder efter hos en fremtidig kæreste, eller måske kan kærligheden udvikle sig hvis man er åben for det - det er ikke altid at forelskelsen rammer en lige med det samme.
Jeg synes du selv bringer noget vigtigt på banen, mht. dine papbrødre. Det er en rigtig god ide at tale med nogen om sine tanker og følelser omkring kærlighed, da de kan have nogle andre perspektiver, der kan være gavnlige. Måske du kunne skrive en besked, og høre om en af dem ville tage en snak med dig? De, der kender dig bedst, og vil dig det godt, tænker jeg er i en god position til at give dig noget støtte og nogle råd.
Mange hilsner,
BørneTelefonen.