Aldersforskel

Hej brevkasse

Jeg er en dreng på 16 (snart 17) og har en kæreste på 14, mit spørgsmål er… Er det “ok” at have 2/3 års aldersforskel mellem os,

er jeg lige pludselig pædofil, og er det normalt?

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng

Det er meget forskelligt, hvor stor aldersforskel, der er på kærester. Og nej, du er ikke pædofil. Det er nogle helt andre ting, som er på spil i de situationer.

Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Det fortæller nemlig, at du er en dreng, der tænker over tingene og dit forhold. Og det er vigtigt. For der er nogle ting, du skal være opmærksom på, når nu der er nogle år mellem jer.

Der er blandt andet nogle ting omkring sex og alder, som I skal være opmærksomme på. Der står nemlig i loven, at man kan blive straffet, hvis man har sex med en, som er under 15 år. Loven er lavet for at beskytte børn og unge mod at blive tvunget til at have sex med en, som er meget ældre end dem selv. To jævnaldrende må gerne have sex sammen, selvom de er under 15 år – men så længe din kæreste er så ung, som hun er, er det vigtigt at passe på jer begge to i forhold til loven.

Du kan læse mere her: seksuel lavalder

Det er altid en god ide at tale sammen om sex og “kælerier”, når man er kærester. Men for jer er det nok ekstra vigtigt, fordi der er et par års forskel på jer. Du kan fx godt være meget mere klar til sex end din kæreste. Og fordi du er nogle år ældre, vil hun måske også nemmere føle sig presset til at gå hurtigere frem, end hun måske egentlig har lyst til. Derfor er det vigtigt, at du lytter meget til hende og hendes grænser.

Jeg vil råde dig til, at til at tale med andre, når du bliver i tvivl om noget i jeres forhold. Både med din kæreste og måske også med dine venner? Det kan jo være at de har prøvet noget lignende og gjort sig nogle erfaringer og tanker om det. Måske kunne det også hjælpe dig at tale lidt med dine forældre om det? Det kan du jo overveje.

I hvert fald ved jeg, at det hjælper at dele sine bekymringer og tanker med andre. Dels fordi man ikke går alene med tankerne, og dels fordi man kan få glæde af andres tanker. Også synes jeg, du skal prøve at lade være med at tænke så meget over, hvad der er normalt. Det vigtige er, hvordan man passer på hinanden som kærester.

Jeg ønsker dig og din kæreste alt det bedste.

De bedste hilsner

BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.