Brev
Aldersforskel.
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 13, og er blevet forelsket i min bedsteven på 16.
Vi har en flirt sammen, men jeg er bange for hvad folk synes om det med alderen. Folk siger jo alder bare er et tal når det gælder kærlighed.
Jeg er en meget moden pige af min alder, og virker ældre. Min bedsteven er ikke typen der tænker på sex, eller er pervers. Og hvis det skulle ske ville jeg selvfølgelig sige fra. Men han er den første jeg sådan virkeligt ikke kan give slip på pga. jeg elsker ham så meget.
Burde jeg give slip? Eller fortsætte?
For elsker den dreng meget højt.
Er det lige meget med alderen? Eller?..
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Forelskelse er en dejlig følelse, og det er rigtig fint, at du lige stopper op og tænker på, om det er det rigtige, du gør.
Jeg tænker, at det vigtigste i et forhold er, at man respekterer hinanden og ikke presser den anden ud i noget, den anden ikke har lyst til, det gælder både i venskab og i forhold. Jeg er glad for, at du skriver, at din ven ikke er pervers eller tænker på sex, og at du ville sige fra, hvis han begynder på det. Den respekt, der er imellem jer, er bestemt et rigtig godt fundament for et godt venskab men også i et forhold.
Når du spørger direkte, om alderen er for stor imellem jer, er min personlige mening, at det ikke betyder så meget med alderen. Det, der betyder noget, er netop respekten for hinanden, men også at I husker, at I har forskellig alder. I jeres alder er man i rivende udvikling som menneske, både for at finde frem til hvem man er og gerne vil være, men også for at finde frem til hvad man er god til og kan lide.
Et eksempel på respekt for alders-forskellighed kunne være: Du har måske lyst til at lave 13 årige pige ting, og derfor er det vigtigt, at han giver plads til det, og at han ikke siger, at det er barnligt, og det skal du ikke bruge tid på. Han har måske brug for at lave 16 årig drenge ting, og er det vigtigt at du støtter ham i det.
Jeg tænker, at som 13 årig skal man passe rigtig godt på sig selv, og hvis man indleder et forhold med en så meget ældre dreng, så må man være endnu mere opmærksom på at passe på sine egen værdier og sætte grænser for, hvad man vil være med til. Jeg tænker, at det bestemt ikke er alle 13 årige piger, der har godt af at indlede et forhold til en 16 årig dreng, man skal tænke sig rigtig godt om, om man syntes, at man har selvtillid nok til at kunne sætte grænser.
Held og lykke med din ven.
Du er selvfølgelig velkommen til at ringe herind til vores rådgivere eller chatte med os, hvis du har brug for at snakke lidt mere. Vores nummer er 116 111, og det er gratis at ringe.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.