Brev
Aldersforskel
Brevet er anonymiseret af BørneTelefonen.
Hej børnetelefonen
Min “kæreste” har jeg mødt på internettet og han bor i den anden ende af landet. Det egentlige problem, han er 14 år ældre end mig. Og han gjorde det som enhver ansvarlig voksen ville gøre, han ville ikke være i et forhold med mig fordi jeg er så ung som jeg er.
Vi forsøgte at fortsætte med bare at være venner men jeg udviklede stærke følelser for ham og han gjorde det samme for mig.
Jeg vil bare gerne vide hvad i tænker om det her? Jeg har styr på situationen, han er tydeligvis ikke ude på at udnytte mig, tvært imod faktisk. Og det er vel også lovligt når jeg er over den seksuelle lavalder?
Jeg har haft sex med mænd som har været 10 år ældre end mig, og det har ikke været noget problem da jeg selv har været klar og haft lyst til det. Jeg er meget moden. Og det bare kom til mig naturligt at vælge dem som er tættest på mig mentalt.
Planen er at jeg skal hen og besøge min kæreste en dag.
Jeg tænker bare om jeg måske burde fortælle mine forældre om ham lidt før? Er bare lidt nervøs omkring det. Jeg tænker heller ikke at de behøver at vide noget omkring de andre fyre som jeg bare har det lidt sjovt med.
For jeg vil virkelig gerne møde ham. Han holder mig fra at gøre dumme ting, fx selvskade som førhen har været et stort problem. Og han giver mig også lyst til at passe på mig selv, som fx hver gang jeg vil gøre skade på mig selv, så ved jeg at det vil gøre 1000 gange mere ondt på ham, så jeg lader vær.
Og selv hvis det ikke holder, så har han lært mig at elske mig selv, så hvis vi slår op er jeg ok.
Jeg vil meget gerne høre en voksens mening på det her.
Efter at have hørt min historie er det så stadig forkert for os at være sammen? Og hvordan ville du have det hvis din datter kom hen og fortalte dig det her?
tusind tak på forhånd
Hilsen mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Det lyder til, at du har fundet en fyr, som behandler dig pænt og også er blevet glad for dig. Det er også dejligt at læse om, at han har hjulpet dig til at få det bedre med dig selv.
Du har ret i, at der kan være nogle problemer i at have et forhold, hvor der både er stor aldersforskel og langdistance. Som du måske selv har oplevet, kan internet-forhold være udfordrende, fordi man ikke har mulighed for at rigtig at møde og mærke hinanden. Det kan fungere fint for nogle, men for andre bliver behovet for at være i et “virkeligt” forhold stor.
En stor aldersforskel kan være kompliceret, da man kan være forskellige steder i livet. I hans alder kan det for nogen være job/karriere og det at etablere en familie med børn, der fylder. Det kan betyde forskellige forventninger til forholdet og fremtiden. Mon du og din kæreste har talt om det?
Du spørger direkte, hvad jeg ville synes, hvis min du var min datter. Jeg vil gerne være ærlig overfor dig og sige, at jeg faktisk ville være lidt bekymret.
Det, der bekymrer mig,er flere ting. Det ene er, at du endnu ikke har mødt din kæreste. Du ved i princippet ikke 100 % hvem, han er. Det andet, der bekymrer mig er, dine seksuelle oplevelser med mænd.
Du forklarer så fint, at du har følt dig klar. Og det kan sagtens være, at det for dig slet ikke er et problem. Aldersforskellen gør dog, at jeg kan blive bekymret for om du “mentalt” har været klar til disse forhold – men ikke følelsesmæssigt?
Måske ser jeg problemer, som slet ikke er der. Men i sammenhæng med, at du også fortæller om selvskade, får jeg den tanke, om forholdet til de her mænd gør, at du ikke “mærker” det, som du også forsøger at dulme med selvskaden. Måske får du gennem forholdet til dem, tankerne væk fra noget, du egentlig skal have hjælp til?
Måske skyder jeg helt skævt med mit svar – men hvis noget i dig mærker, at jeg til dels har ret, så vil jeg råde dig til at få kigget nærmere på det. Eventuelt sammen med en professionel. Her kan jeg henvise dig til til LMS – en forening, der hjælper unge med selvskadeproblematikker.
Du er i tvivl om og hvordan, du skal fortælle dine forældre om din kæreste. En ting, der kan være udfordrende ved en stor aldersforskel er, at man nogle gange ikke føler, man kan stå åbent frem og vise verden, hvem man er blevet glad for. Derfor kan jeg godt forstå, at du har overvejet at fortælle dine forældre om ham. Og jeg synes også, at det er en god ide, at de får kendskab til ham. Ville der være en mulighed for, at dine forældre kunne få ham at møde på en eller anden måde? Evt. kunne de i starten møde ham som en af dine gode venner? Det kunne måske gøre chokket lidt mindre, hvis de så senere får at vide, at I er blevet glade for hinanden.
Hvis du var min datter, ville jeg sige, at du skulle møde din kæreste første gang et offentligt sted – eller hjemme, mens dine forældre var der. På den måde er du sikker på, at det kommer til at foregå på en god og tryg måde. Ville du kunne invitere ham til din by – måske til sommer?
Du spørger i brevet, om det her forhold er ulovligt. Da du er over den seksuelle lavalder (15 år), er det ikke ulovligt, at I har et kæresteforhold, så længe du ikke tvinges til noget, du ikke har lyst til.
Jeg håber, det er lykkes mig at få svaret på dine spørgsmål. Hvis du har brug for at snakke, er du altid velkommen til at skrive eller ringe igen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen