Brev
Aldersforskel?
Hej.
Jeg er en pige på 13.
Jeg er vildt forelsket i en dreng på 15, og jeg tror måske også at han er lidt vild med mig.
Mit problem er bare, at han mange gange når vi skriver sammen, nævner han at han er bange for, at blive kaldt pædofil, hvis vi bliver kærester. Og han taler også ofte omkring at der næsten er 3 år i mellem os.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg er ret moden af min alder, og vi er såden cirka det samme sted i livet. Og jeg går ikke op i det med alder!
Så jeg ved ikke om jeg skal sige det lige ud til ham, at jeg synes det er noget pjat.
Eller om jeg skal opgive drømmen om at blive hans kæreste?
Håber i vil hjælpe, for det er noget der fylder meget i min hverdag.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Aldersforskel og kærlighed kan være rigtig besværligt i jeres alder, og jeg kan godt forstå, at du har brug for at tale det lidt igennem.
Det lyder rigtig dejligt, at du er blevet så vild med en dreng. Uanset hvad er det altid en dejlig følelse, som selvfølgelig også er blandet med en masse andre følelser og tanker. Man lærer meget om sig selv, når man er forelsket og opdager måske også nogle sider, som man ikke lige havde vidst fandtes. Det er også en følelse, der kommer igen gennem livet, selvom man i den tid, hvor forelskelsen er stor, føler at man aldrig vil kunne føle sådan igen.
Jeg kan godt forstå, at drengen tænker over aldersforskellen. 3 år kan jo godt gøre en forskel i de tidlige teenageår, også selvom jeg ved, at du føler, at I passer sammen modenhedsmæssigt. Der sker så mange omvæltninger fra skole til gymnasie/ungdomsuddannelse og fra barn til ung i de år, så for nogle betyder 3 år meget. For andre er forskellen ikke så stor. Selvom du ikke synes, der er så stor forskel på jer, kan det godt være lidt det, som drengen taler om, når I skriver sammen? Jeg ved ikke, om jeg forstår det rigtigt, men kan det måske være hans måde at sige det sødt på - at han ikke synes det er en god idé at blive kærester lige nu?
Der er også det, at I ikke må have et seksuelt forhold, når der er den aldersforskel. Og det må I faktisk ikke, før du er blevet 15. 'Den seksuelle lavalder' i Danmark er nemlig 15 år, og det betyder, at det er ulovligt for personer over 15 år at have sex med personer under 15. Den lov er bl.a. til for at beskytte børn, der ikke er modne nok til at takle det seksuelle, mod at blive udnyttet seksuelt af voksne..
Man kan selvfølgelig godt være kærester uden at have sex. Men den aldersforskel der er imellem jer, kan måske også betyde, at drengen tænker på, om I ville kunne have sex, når I fik lyst til det, hvilket er meget naturligt, når man er kærester. Og det kan I jo faktisk ikke i lang tid. Derudover lyder det lidt som om, at han er bange for, hvad andre vil mene om jeres forhold. Måske tænker han her også på dine forældre? Måske er han bange for, at de vil reagere negativt overfor ham. De kan også være, at han er bekymret for, hvad vennerne vil sige. Derfor er det nok vigtigt for ham at være ret afklaret i forhold til dig, før han springer ud i det. Og det lyder altså til at det med aldersforskellen går ham ret meget på lige nu. .
Jeg kan dog også godt forstå dig, når du skriver, at du kan synes, at det er noget pjat. Når du skriver, får jeg et billede af en intelligent og moden pige, og det kan da sagtens være, at I passer rigtig godt sammen på mange måder. Og at I to sagtens vil kunne få det til at fungere. Hvis I taler godt sammen, kunne I jo starte med at tale om de ting, jeg her har skrevet om.
Jeg tror også, at det kunne hjælpe dig at tale med nogen andre om det. Måske en der er lidt ældre og har oplevet nogle af de samme ting, som du går igennem nu. Måske din mor, en storesøster, kusine, moster eller veninde (eller en anden). Det kan tit hjælpe at komme lidt ud af sit eget hovede, og måske kan du også få en mere klar idé om, hvad du selv tænker om situationen, nu hvor jeg har fortalt dig lidt om, hvad I skal være opmærksomme på. Du er også meget velkommen til at ringe og snakke med os på BørneTelefonen på 116 111.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig.
Mange hilsner, og held og lykke med kærligheden
BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.