Afhængig af dig

Hej BB 🙂
Jeg har det egentlig ret godt nu, men der er noget galt. For omkring 10 uger siden skrev jeg en mail til min biologiske far, om at jeg ikke ville se ham mere. Jeg har hverken set eller hørt fra ham siden og det er jeg glad nok for, en aften i sidste uge brød jeg dog sammen i samme øjeblik som en stemme i mit hovede sagde ‘I miss my daddy’. Jeg græd ret voldsomt i 5 minutter, men stoppede igen fordi jeg overbeviste mig selv om at han ikke er værd at græde over.

Mit forhold til min far har altid været skrøbeligt. Ham og min mor var sammen i 7 år, men gik fra hinanden da jeg var 5 måneder gammel. Jeg har altid kendt ham, men han har ikke rigtigt formået at bygge et egentligt far/datter forhold op, så efter et par dybe skuffelser fra hans side, var det ikke bemærkelsesværdigt svært at sige farvel til ham. Jeg bruger ofte en halv til en hel time her på siden, hvor jeg læser andre unges breve, ikke noget specielt emne, bare for at slippe lidt væk fra mig selv.

Det er her til aften gået op for mig at det må minde om at slå op med en kæreste man har været sammen med i længe og elsker højt? Det tog mig alligevel to år, fra jeg overvejede at sige farvel til min far første gang, til jeg gjorde det endeligt – og det har gennem de to år kostet mange tårer og vågne nætter… Jeg ved ikke hvad jeg synes min far-situation minder mest om, at have mistet eller slået op, men jeg kan mærke at jeg ikke er færdig med at sørge eller ikke er ovre ham endnu.

En dreng fra min klasse begyndte at kunne lide mig i februar, det gik op for mig i slutningen af april. Lynhurtigt blev vi rigtig gode venner, alle sagde vi havde rigtig god kemi og det havde vi skam også, jeg havde bare ikke lyst til at være mere end venner. Heldigvis for os begge to har den her dreng bare utroligt meget mere tålmodighed end jeg har, så han nøjedes med at være min gode ven, mens jeg kyssede med en anden dreng, han lod sig i hvert fald ikke stoppe af at jeg ikke ville være hans kæreste lige der. 3,5 måneder senere havde han kysset mig på kinderne et par gange. En dag vendte jeg mig lidt og kyssede igen. Med det vidste vi godt begge to at vi kom sammen.

Lige siden jeg begyndte at snakke med ham i april har jeg syntes bedre og bedre om ham og sådan er det stadig i dag. Der skal måske ikke så meget til, men han betyder meget mere for mig end min ‘ex-far’ eller ‘afdøde far’. (Jeg kan ikke lide bare at kalde ham far, for han er der jo ikke. Han bor to timers kørsel væk fra mig, tror jeg, men i pricippet aner jeg intet om ham længere, ikke engang om han er i live). J, min kæreste, han betyder måske endda ligeså meget for mig som min mor og hun er virkelig top 1. Men det er det mit problem består i. Jeg ved slet ikke hvor meget han betyder for mig. Tit er han den eneste der kan nå mig, når jeg forsvinder lidt ind i mig selv. Han er den eneste der rummer mig, udover min mor.

Jeg tror jeg elsker ham, men hvad er kærlighed egentlig? Det føles som en fuldstændig uhåndterlig og stor substans der glider mellem mine fingre, på den anden sider former en blød pude unde mig. Jeg er tit lige ved at skrive ‘Jeg elsker dig’ i slutningen af en sms- eller facebook samtale, men noget stopper mig hver gang. Jeg ved ikke hvad.

Han har ikke direkte sagt at han elsker mig, men det ved jeg han gør. Jeg snakker med ham hver dag, om alt og ingenting og så længe jeg har ham skal alt nok gå, føler jeg. Min biologiske far har haft en rigtig negativ indvirkning på mit forhold til mine egne følelser og jeg ved ikke om jeg elsker eller er forelsket i eller bare godt kan lide min kæreste. Kan det jeg skriver og måden jeg skriver det på give nogle hints til hvad jeg føler? Hjælp mig… Jeg beklager det lange brev. Nogle af tingene har jeg aldrig sat ord på før nu.. I øvrigt tænker jeg, at det er baggrundsviden for at forstå mig.

Hilsen e

Pige, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære e....
Tak for dit brev. Jeg synes, det er et rigtig godt brev, du har skrevet og jeg får en fornemmelse af, at du er en livsklog og tænksom pige. Du skriver, at der er noget galt med dig. Det tror jeg nu ikke, at der er. Jeg tænker at de overvejelser du har og de følelser du beskriver, både i forhold til din far og til din kæreste er meget naturlige og de tyder ikke på, at der er noget galt med dig.

Det er helt naturligt at stille spørgsmål ved, hvad kærligehed i grunden er, måske især når man som du har oplevet at føle dig svigtet af en person, nemlig din far, som man måske naturligt ville forvente havde givet dig en form for kærlighed. Det lyder til, at det har været svært for din far at finde ud af, og derfor har du taget konsekvensen og har droppet dit forhold til ham.

Jeg tænker, at det er en stor beslutning at tage, men det lyder også til, at du har overvejet det længe. Måske er det også sådan, at din far ikke formår at give dig den kærlighed, som du gerne ville have haft fra ham..? Måske er det bedste at opgive at få den far, som du aldrig fik og måske kan det være en lettelse at opgive drømmen..? Det er svært at vide. Og måske er det også lettere sagt end gjort?

Det er også svært at vide, hvordan han egentlig har det med dig, og om han er lige så ked af det, som du over at I aldrig rigtig har fået et far/ datter forhold? Når han ikke reagerer på din mail, kan det jo både være fordi han har opgivet, men det kan også være fordi han ikke rigtig kan finde ud af at håndtere sine følelser..? Uanset hvad, kan jeg godt forstå din skuffelse - for det bør en far jo kunne...

Kan du mon tale med din mor om det, og ved hun godt, at du har skrevet til ham..? Måske kunne du overveje at snakke med hende om det? Hun kender jo trods alt også din far, selvom det er længe siden.
Med hensyn til din kæreste tænker jeg, at det lyder til at han er en rigtig god kæreste for dig. Jeg kan godt lide din beskrivelse af dine følelser af kærlighed som " en stor blød pude der glider mellem fingrene på dig".. Kærlighed kan være svær at beskrive, men den kan føles meget fysisk som en stor blød pude.

Jeg tror godt, jeg kan forstå, hvorfor det måske er lidt svært for dig at udtrykke dine følelser over for din kæreste. I det hele taget tror jeg at det er svært for mange, men når man som du har oplevet en skuffelse i forhold til kærligheden, kan man godt blive lidt bange for at det skal ske igen, og derfor kan man komme til at holde sine følelser tilbage.

Det er helt almindeligt, at et forhold ikke starter med en vanvittig forelskelse, men snarere udvikler sig over tid, så man holder mere og mere af hinanden. Jeg synes, det lyder som om, du holder rigtig meget af din kæreste (og det behøver ikke at betyde, at du ikke elsker ham, at du er i tvivl om, præcis hvilket navn, du skal sætte på dine følelser. - Giver det mening?)

Det lyder jo virkelig til, at din kæreste er meget glad for dig, og har haft stor tålmodighed til at vente på dig, så måske skulle du prøve at åbne lidt mere op og udtrykke dine følelser, hvis du en dag får lyst til det..?  Måske vil du kunne opleve at din kærlighed bliver større af, at du tør og stå ved den, og din kæreste vil måske også få mod til at udtrykke hans kærlighed til dig..?
Held og lykke med det og glædelig jul:)
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.