Brev
Åbne op
Navne i brevet er anonymiseret af redaktionen
Hejsa
Jeg er en dreng på 16. Jeg går på en efterskole, hvor jeg nu for første gang er blevet forelsket i en pige.
Hun sender meget blandede signaler ud. Nogle dage ignorerer hun mig næsten. Andre dage er hun glad for at se mig. For en dag siden flettede vi fingre mens hun lagde sig på mit skød. I dag ignorerede hun mig igen.
Jeg vil meget gerne ind i hendes liv, men hun åbner ikke op. Jeg ved, at hun har nogle problemer (skitsofræni og sådan) som hun døjer med. Hun har nogle få trofaste venner, som hun bruger alt sin tid med.
Hvad skal jeg gøre ? Skal jeg holde ved og bare blive ved med at starte samtaler med hende eller skal jeg give op ? Hun virker som om, hun hele tiden ombestemmer sig, men der var helt klart kærlighed i luften her i går, da vi flettede fingre.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 16 år
Tak for dit brev!
Du åbner op for en snak om noget, som jeg tror, mange unge mennesker oplever. Forelskelse og det der følger med.
Det kan være utroligt hårdt, når den tiltrækning man føler for en anden person ikke er gengældt. I din situation måske endnu mere forvirrende, da pigen du har forelsket dig i, sender dig blandede signaler.
I begyndelsen af en forelskelse sender nogle personer måske blandede signaler fordi personerne er bange for at blive såret, og bare gerne vil passe på sig selv. Hvis vi bliver usikre og generte kan vi godt synes det svært at kontakte den vi kan lide. Så kan det godt tolkes som en afvisning selvom det måske er det modsatte. Tror du måske også det kunne handle om det?
Hun vil måske også bare gerne finde ud af om, du virkelig mener det, og at din tiltrækning til hende er ægte ved at gå lidt forsigtigt frem.
Der er mange spørgsmål, og hvis jeg var dig, ville jeg tage mod til mig og få spurgt hende om nogle af alle de ting, du går og tænker på. Mit råd til dig er derfor at finde et tidspunkt, hvor I er alene. Det er en god ide at få hende på tomandshånd.
Hvis du tør, kan du starte med at fortælle hende, at du er glad for hende, og at du tænker meget på, om hun har det på samme måde som dig. Du kan også fortælle hende, at du bliver forvirreret, når hun den ene dag fletter hænder med dig og den næste næsten ikke engang ser dig.
Vi har også lavet en side, hvor du kan finde gode råd og videoer om kærlighed og forelskelses. Måske det kunne hjælpe dig at kigge på den?
Du fortæller, at det er første gang, du oplever at være forelsket. Det er en fantastisk fornemmelse, men den kan også være lige det modsatte!
Hvis du tør være åben, ærlig og kærlig overfor hende, håber jeg også at du vil opleve at forelskelsen bliver gengældt – det er i hvert fald muligt.
Men du skal nok også vide, at det ikke altid er sådan. Nogle gange kan man godt opleve, at de miksede signaler faktisk er et tegn på, at den anden ikke er helt sikker – og er du uheldig her i din første forelskelse, håber jeg, du husker de ord jeg sender til dig til sidst.
Kærlighed tager tid – ligesom det at finde den helt rigtige ofte også tager tid! Nogle gange er det som en romantisk komedie, hvor alt lykkes og andre gange ikke. Men så længe du er tro mod dig selv, og har hjertet med i det du siger og gør, så mister du ikke dig selv.
Jeg ønsker dig held og lykke med kærligheden.
Med venlig hilsen
BørneTelefonen