Brev
….
Obs: Navne og tidspunkter er fjernet af hensyn til afsenderens anonymitet.
Kære brevkasse.
Jeg går til sejlads hver onsdag. Jeg begyndte for nogle uger siden.
Min træner, vi kalder ham bare O.
Jeg tror at jeg er forelsket i ham. Jeg glæder mig til weekenden er ovre, og jeg får sommerfugle i maven når jeg ser ham. Han har en fantastisk personlighed og humor, som ingen andre har.
Her forleden var jeg til sejlads. Jeg går ind i clubhuset, og jeg får øje på “O.” Vi får øjenkontakt, jeg smiler, han smiler. Han laver elevatorblikket, og jeg rødmer. Vi griner begge. Han giver mig en krammer, og det bliver egentligt lidt akavet, for alle de andre elever glor bare, og griner.
Jeg har billeder af ham på min telefon, og jeg kan ikke lade være med at kigge på dem. Men det føles kompliceret. Han er 4 år ældre end mig. Jeg ved det er vildt underligt, men jeg tror jeg er forelsket.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Jeg elsker at sejle sejlads, og jeg har ikke lyst til at stoppe til det.
Jeg sejler i hans gamle båd, og det har vi det lidt sjovt med. Jeg har bare aldrig mødt en som ham. Jeg drømmer om ham. Jeg ville ønske at jeg var på hans alder.
Men kære brevkasse. Nu har du hørt lidt om ham og mig. Hvad skal jeg gøre? Ignorer ham? – det kan jeg ikke, han er så smuk.
Kærlig hilsen den forvirrede pige.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14 årige pige
Hvor lyder det bare skønt med en fritidsinteresse og en træner, som gør dig så glad. Den følelse, som du beskriver, er så levende, at jeg nemt kan forestille mig, hvor sød en træner, du har.
De fleste piger i din alder har prøvet at være forelsket i deres lærer, pædagogen eller deres træner. Det er helt almindeligt og ikke spor underligt. En ældre fyr er mere moden og erfaren, og det er tiltrækkende for mange - og spændende. Man kan sagtens have en lille flirt kørende over en periode som begge parter nyder, uden at det bliver til mere end det.
Du kommer selv ind på, at der er aldersforskel mellem jer. Din træner er jo faktisk 18 år og derfor voksen. Aldersforskellen kan betyde, at der kan være store forskelle på, hvor langt man har lyst til at gå i et kæresteforhold. En ældre dreng vil typisk have mere erfaring og være parat til nogle andre ting end en yngre pige. Derfor siger lovgivning også, at man ikke må have et seksuelt forhold til en der er under 15 år, hvis man selv er ældre. Samtidig er der også det, at din træner har et særligt ansvar for dig. Det kan derfor være problematisk, hvis I bliver kærester. For en træner må faktisk ikke indlede et forhold til en elev.
Forelskelse er en fantastisk følelse - også selvom det ikke bliver til et forhold. Mens det står på, svæver man på en lyserød sky, og man ønsker, at det aldrig vil stoppe. Måske skal du derfor ikke tænke så meget over det, men bare ”lade det fylde dig” og nyde det.
De bedste sommerhilsner fra
Børnetelefonen