Brev
:(
Hej børnetelefonen
jeg har et stort problem som jeg har hft nu i de sidste 2 uger
jeg er blevet forelsket i en pige men hvilket er 1 år eldrer end mig
vi er begge er dansker og går på … skole i … (navne fjernet og redaktøren bekendt)
har er det en betyden eller dårligt at være forelsket i nogen når der 1 år eldrer end sig selv?
jeg er 14og hun er 15
hun siger kun hej og mit navn når vi møder hiannden i skolen men får aldrig rigtigt chancen for at være sammen
noget tid siden var jeg til et bal på min skole med mine venner og der så jeg så hende med en anden på hendes alder der holde hinannden i hånden og danse romatic ting sammen
siden den aften har jeg ikke rigtigt kunne leve med mig selv
elsker hende så højt hun er sød og dejlig
ved ikke rigtigt om der er en anden udvej end døden
havd skal jeg gøre
er det fokert at være forelsket en på 15 når man 14 selv man er højere end hend. 🙁
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du,
Tak for dit brev.
Hvor er det dejligt for dig at du har mødt en sød pige. Kærlighed kan på en gang føles dejligt og besværligt, og jeg tænker at det er noget af det du mærker.
Du skriver at du er nervøs for om det er forkert at være forelsket i en, der er ældre end dig selv. Jeg tænker, at det er helt almindeligt at man kan blive forelsket i en der er ældre. På en måde kan man sige at forelskelse og kærlighed ikke har nogen alder. Man kan både blive forelsket i en, der er ældre og en der er yngre end en selv. Det vigtigste er at man kan lide den anden person, og jeg tænker bestemt ikke at der er noget underligt i, at du er forelsket i en der er et år ældre end dig selv.
Det kan ofte være svært at skabe den første kontakt og fortælle den anden om sine følelser. Mange oplever at de bliver generte, usikre eller måske kommer til at tænke at de ikke er gode nok til den de er forelsket i. Mon det er noget du kan genkende?
Forelskelse er ofte meget overvældende, og man kan komme til at tænke at der slet ikke er noget liv eller noget håb, hvis ikke den anden gengælder ens følelser. Selv om det kan virke uoverskueligt og det kan gøre ondt, så er der altid en vej videre og man vil finde ud af at det man engang troede var det vigtigste i hele verden ændrer sig og at forelskelsen kan opstå igen.
Du skriver at du har svært ved at leve med dig selv, efter at du så hun dansede med en anden til skoleballet. Jeg kan godt forstå at det må have været svært at se på ,at en du er forelsket i dansede med en anden, men jeg tænker ikke at det betyder at du ikke har en chance hos hende. Måske hun slet ikke ved at du er forelsket i hende?
Hvordan mon det ville være at spørge hende om hun har lyst til at ses en dag efter skole? Du kunne måske starte med at prøve at snakke lidt mere med hende i skolen først, så i lærer hinanden lidt bedre at kende? Det kan være over facebook, hvis du synes det er svært at sige det til hende. På facebook har i også mulighed for at snakke sammen, og mærke efter om det kan blive til mere mellem dig og hende... Næste gang du møder hende, kan du også prøve at holde øjenkontakten med hende - det kan være, at du kan tælle langsomt til 4-6 sekunder indeni, mens du kigger på hende og giver hende et smil. Jeg gætter på, at hun på den måde kan fornemme, at du er interesseret i hende. Mon du har mod på at prøve det?
Jeg håber du fik svar på dit spørgsmål.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen, og til at ringe til Børnetelefonen på 116111 og tale med en rådgiver. Det er anonymt og gratis.
De bedste hilsner Børnetelefonen.