2 piger 1 dreng

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dine breve til brevkassen.. Jeg er glad for, at du endelig får et svar, for det vil vi jo så gerne give alle jer, der skriver til os.

Jeg kan forstå, at dig og din veninde er gået hen og blevet forelsket i den samme dreng. Selvom man gerne vil være en god veninde, så er det desværre ikke altid, at det er muligt at styre sine følelser. Det er rigtig irriterende og hårdt, fordi man jo på den ene side gerne vil være en god veninde, men samtidig også selv er ”ulykkelig” forelsket. Det er et dilemma, som jeg ved, at mange andre desværre også havner i. Men det gør jo ikke situationen lettere..

Du skriver, at alle de andre piger fra klassen ved, at du har kysset med drengen. Alle undtagen din gode veninde. Derfor synes jeg også, at du skal sige noget til hende. Hvis der ikke var nogen andre, der vidste det eller havde set det, så kunne du måske overveje, om det ville være bedst, hvis du ikke sagde noget?!

Men nu hvor der er så mange, der ved det, vil det være en rigtig ærgerlig situation, hvis hun hørte det fra en anden klassekammerat. Det bedste vil måske være, hvis du ikke behøvede at sige noget til hende, men jeg kan jo også læse ud fra dit brev, at det går dig så meget på, at du tit græder over det – og derfor tror jeg, at du skal være ærlig overfor din veninde. Selvom din veninde formentlig vil blive ked af det og måske også starte med at blive lidt sur, så tror jeg, at hun bagefter vil sætte pris på, at du valgte at være ærlig. Det er trods alt en af de vigtigste ting i et venskab.

Du kan også prøve at vende situationen om. Hvordan ville du have det, hvis det var din veninde, der var dig og så holdt det hemmeligt for dig? Hvad ville du så selv foretrække, at din veninde gjorde?

Hvis du vælger, at hun skal vide noget, kan du vælge at sige det direkte til din veninde eller du kan måske vise hende brevet hertil? Jeg er i hvert fald ikke i tvivl om, at du er rigtig ked af situationen, så mon ikke også, at hun vil opdage, at du har det dårligt over det, der er sket?

Du skriver også, at drengen har sagt, at han ikke vil have en kæreste endnu, og det betyder på nuværende tidspunkt, at hverken dig eller din veninde skal regne med, at han vil mere. Derfor kunne I måske sammen hjælpe hinanden med at komme videre. Måske er der nogle andre søde drenge på jeres skole? Eller måske i jeres klub, hvis I går i sådan en?

Det kan måske lyde som en kliche, når man sidder midt i en ulykkelig forelskelse, men man kommer videre.. nogle gange går der ikke særlig lang tid - og andre gange kan det tage længere tid. Derudover tager det lang tid at få en god veninde, hvorimod man kan være heldig at blive forelsket på ingen tid. Med det mener jeg selvfølgelig, at det er vigtigt at passe godt på sine venskaber, fordi de – hvis man er heldig – kan vare hele livet, så derfor er det måske også værd at bruge ekstra tid på at få talt med din veninde, så I stadig kan være veninder.

Det kan også være, at dig og din veninde kan finde en løsning. Jeg ved fra andre venindepar, der er faldet for den samme fyr, at de simpelthen lader ham vælge.. Men det kræver, at begge veninder er indforstået med sådan en aftale, for den kan jo godt være rigtig hårdt for den, der ikke bliver valgt.. Og omvendt lyder det ikke til, at han på nuværende tidspunkt er klar til en kæreste, så derfor er det måske også lidt dumt at bruge mere energi på ham?!

Jeg håber, du kan bruge mit svar?! Ellers er du meget velkommen til at kontakte os igen på 116111, så du ikke længere skal gå og være så ked af det. Jeg tror, det vil hjælpe, hvis du får lettet dit hjerte og talt med din veninde.. Men i sidste ende er det selvfølgelig noget, du helt selv skal bestemme. Du skal gøre det, der føles mest rigtigt for dig.

De bedste hilsner BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.