Brev
2 års forhold
Kære BT.
Min kæreste har nu idag slået op med mig efter 2 år i et forhold med hende. Jeg elsker hende ligeså højt som min familie og ville ønske jeg kunne ændre på tingene:'( hun siger at hun har en grund til at slå op men hun vil ikke sige grunde, hvad kan jeg gøre for at hun siger grunden til mig?
Hun har også haft et hårdt liv, hendes mor har fået kræft men det er væk nu og hun blev rigtig ked af det da hun fik det afvide…hvad gør jeg please hjælp mig med hende så jeg kan få hende tilbage igen og vide hvad der sker
Mvh en dreng på 14 år:'(
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år!
Jeg kan godt forstå, du gerne vil vide, hvad der er grunden til, at din kæreste har slået op med dig.
Måske du kan tale med hende og bede hende om, at fortælle dig grunden. Du kan begrunde det med, at du har brug for at vide det for, at du kan komme videre. Desværre kan vi jo ikke styre kærligheden og f.eks. bestemme, at du kan få din kæreste tilbage igen. Selv om det gør ondt på dig, må du acceptere hendes beslutning. Det er faktisk en meget fin måde, at vise din kæreste, at du holder af hende og respekterer hende. I kan måske stadig være gode venner, hvis I kommer godt igennem denne næste tid, som nok kan føles svær for jer begge.
Det lyder til, at du har været en god ven for din kæreste, mens hun havde en hård tid. Hvis din kæreste kan mærke, at du forsøger at respektere hendes beslutning, selvom det er svært, vil hun måske have lettere ved at tale med dig om, hvad grunden er til, at hun træffer denne beslutning? Der kan jo være grunde, som slet ikke har noget med dig at gøre.
I din alder er det ret flot, at have været kærester igennem 2 år. Dét tænker jeg fordi, I er i puberteten, hvor I gennemgår en kæmpe udvikling fra barn til voksen. I udvikler jer i hver jeres tempo. F.eks. kan venner og kærester, som har klinget godt med hinanden, vokse fra hinanden, så at sige.... Altså udvikle sig i hver sin retning, eller i hvert sit tempo. Pludselig føler man måske ikke, at man passer helt godt til hinanden i en periode. Dét sker faktisk igennem hele livet, også for voksne - men aller tydeligst sker det i puberteten.
Måske har dine kammerater, forældre eller søskende oplevet det samme, som du oplever lige nu? Måske har de nogle erfaringer, som du kan bruge? Du kan overveje at tale med dem, du har tillid til. Min pointe er, at det altid hjælper at tale med nogen om ting, som er svære og du er jo allerede godt igang ved at du skriver ind til os.
Du kan også følge lidt med i det her brev, på vores forum "Børn Hjælper Børn". Her har en pige fået råd, fra andre børn og unge, om sin kærestesorg: https://bornetelefonen.dk/forum/kærestesorg-brug-hjælp
Mange hilsner fra Børnetelefonen.