19 årig som ikke kan finde en kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 19 år

Mange tak for dit brev! Selvom du ikke er et barn, er du velkommen til at søge råd og vejledning hos BørneTelefonen. Selvom vores navn måske ikke antyder det, så rådgiver vi faktisk mange unge, unge voksne i din alder og også ældre. Derfor er det rigtig godt, at du har skrevet.

Jeg forstår godt, at du bliver både fortvivlet og frustreret. Jeg fornemmer også, at du er træt af at høre råd såsom: ”det kommer nok”. Det forstår jeg også! Det kan også være rigtig svært at måtte ”nøjes” med at vente, når det er noget, man ønsker sig så inderligt. Det hører jeg også fra mange andre unge.

Du skriver i dit brev, at du føler, at alle andre på din alder har haft kærester, har haft sex og har kysset. Har jeg forstået det rigtigt? Jeg hører jævnligt lignende fra andre unge, som føler sig pressede eller ”udenfor”, fordi de fx ikke har haft sex endnu. Det kan man kalde ”en flertalsmisforståelse”: At vi som mennesker forsøger at leve op til det, vi tror er andres forventning til os. Men jeg vil bare fortælle dig, at 50% har ikke haft sex første gang når de er 16 år, og 10% har ikke haft sex første gang, når de er 24 år. En ting er tallene, men vigtigst af alt handler det om, at man selv skal have lyst og være klar.

Jeg forstår, at du er nysgerrig, og at du ønsker dig en kæreste. Jeg ser også, at det er dit ønske at dele disse oplevelser med en kæreste. Det skal du selvfølgelig holde fast i. Men jeg siger det ovenstående, for at du skal vide, at du hverken er unormal eller alene.

Du skriver, at du allerede har gjort meget for at finde en kæreste. Du har spurgt en pige på gymnasiet, datet, været til CPH Pride og prøvet datingtjenester. Du har også allerede søgt råd og delt dine frustrationer med din mor, din storesøster og dine venner. Det er super godt, så du ikke skal gå med det selv.

Det fortæller mig, at du er handlekraftig og villig til at yde en stor indsats for at nå dine mål.

Mange oplever at finde kærligheden gennem deres venner og bekendte.

Så måske kan det være en hjælp at fokusere på at udvide dit netværk? Du beskriver selv, at du er god til at tale med fremmede. Så måske du kan bruge din styrke til at finde nye venner og møde en masse nye mennesker? Måske der heriblandt findes en, som også går og leder efter lige netop dig.

Du kan måske også overveje, om du kan starte op til fritidsaktiviteter eller deltage i andre sociale og/eller kulturelle arrangementer? Det behøver ikke nødvendigvis at være aktiviteter, der er rettet mod LGBT-personer. Det kunne være en sport, en kreativ fritidsaktivitet, læseklub, forskellige kurser, oplæg eller lignende. Det kan være en god måde at møde nye mennesker på og udvide din venskabskreds.

Jeg bliver nysgerrig på, om du mon allerede har set på eller kontaktet LGBT+Ungdoms Ungdomstelefon? De rådgiver vidt og bredt om forelskelse, seksualitet, men også hvordan man kommer i kontakt med andre unge LGBT+ personer. Du kan overveje, om det er et opkald værd? Velvidende at de måske foreslår dig at komme til nogle af de arrangementer, som de jævnligt selv afholder. Men måske de også har andre gode råd?

Jeg håber i hvert fald, at mit brev kan give dig en følelse af, at du ikke er alene – uanset seksuel orientering. Der er mange i din alder, som ligesom dig, brændende ønsker sig at finde kærligheden, men endnu ikke har fundet den. Og det kan være svært! Både at finde den rette, men også at vente på at det sker.

Men jeg håber, at du fortsat i din søgen vil bruge dine mange styrker, og at du også vil forsøge engang imellem at nyde at være single og have tid til det, du elsker at lave.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.