Brev
18 årig sex med 14 årig
Hej
Jeg er en dreng/mand/voksen ved ikke lige hvad jeg skal sige 🙂 men er i hvert fald 18 år og har haft sex/ er kærester med en pige på 14.
Hendes forældre ved godt vi er kærester og har sex, hun er på en slag P piller for unge. ingen ved vi er sammen ud over vores forældre.
Når men her er mit spørgsmål: Kan vi godt sige til andre at vi er sammen? det irretere mig lidt at andre ligger and på hende uden nogen af os rigtig kan sige fra da vi ikke ved om jeg kan blive straffet for det?
Dreng, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej unge mand på 18 år
Det er ulovligt at have sex med nogen, der er under 15 år, når man selv, som du, er over 15 år. Så du kan rent faktisk godt blive straffet for at have sex med din kæreste. Jeg håber for jer, at hun snart bliver 15 år, så bliver det hele meget lettere.
Det er rigtig godt at høre, at jeres forældre ved, at I har sex, og at I bruger beskyttelse.
Når man er forelsket, så har man ofte lyst til at råbe det ud til hele verden. Så jeg kan rigtig godt forstå, at du synes, det er svært, at der ikke er nogen udover jeres forældre, der ved, at I er kærester. Men det er jo ikke ulovligt at være kærester. Derfor kan I godt fortælle det – uden at fortælle, at I har sex.
Når der er så stor aldersforskel på jer, vil jeg desuden råde dig til at være meget opmærksom på, at din kæreste ikke kommer til at sige ja til mere, end hun er klart til i forhold til sex. Som 14 årig har man ofte andre grænser end en mere erfaren kæreste på 18 år. Derfor er det vigtigt, at I taler om, at hun altid kan sige nej. Og at I er åbne om, at hun kan føle sig presset.
Hvis I vælger at holde jeres forhold hemmeligt for andre end jeres forældre, så kunne du tale med din kæreste om, at det er svært, når andre lægger an på hende. Så kunne din kæreste måske være mere afvisende over for dem, der lægger an på hende? Hun kan jo sige, at hun har en kæreste, eller at hun ikke er interesseret i at være sammen med nogen.
Mit bedste råd til dig er derfor, at du er opmærksom på lovgivningen og den risiko, du løber. Og at du og din kæreste passer godt på hinanden.
Hvis I fortsætter med at have sex, skal både du og hun være trygge. Du skal føle dig tryg ved, at hun eller hendes forældre ikke melder dig. Og hun skal føle sig tryg ved, at du ikke overskrider hendes grænser eller presser hende til at gøre noget, hun ikke vil.
Mange hilsner fra BørneTelefonen