Brev
14 snart 15
Hej
jeg er en pige på 14, 15 om 2 måneder
jeg har en kæreste der er 16 år vi har været sammen lidt over 3 uger og han føler af jeg ikke vil ham og af det kun er ham der vil mig pga det seksuelle altså sådan pille og sådan noget. Og af han vil give mig finger men det vil jeg ikk have?
Jeg har sagt af næste gang vi er samme skulle vi prøve af snave/kysse og at ham måtte røre nogle forskellige steder, men han ville så også have af jeg skulle røre ham og det ved jeg ikk on jeg tør fordi jeg ville føle mig som en luder eller sådan noget
er jeg så også det hvis jeg prøver noget seksuelt med ham?
Men jeg ved af jeg ikk er klar til af miste min mødom endnu! Men han har mistet sin.
Så hvad skal jeg gøre
håber af i vil svare mig har virkelig grædt mange gange over det!!!
Knus
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver herind, for det lyder til, at du er rigtig ked af situationen med din kæreste, som ønsker at gå længere seksuelt end dig.
Jeg vil gøre det bedste, jeg kan for at hjælpe dig.
Allerførst vil jeg lige sige, at jeg synes, du lyder ret afklaret omkring, hvor langt du selv vil gå seksuelt med din kæreste, og det er rigtig vigtigt, at du holder fast i dette. Lige nu ønsker du at kysse og røre lidt. Det er super flot, at du mærker efter og lytter til dig selv og dine grænser.
Din kæreste har mistet sin mødom, og han har derfor mere seksuel erfaring end dig. Jeg fornemmer derfor, at du føler dig lidt presset til at skulle gøre noget, som du egentlig slet ikke har lyst til og er klar til på nuværende tidspunkt. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, at din kæreste giver dig den følelse. Jeg synes, du skal fortsætte med at lytte til dine egne grænser og ønsker for, hvordan I skal være sammen, og at du skal være tro mod dig selv og insistere på, at I tager det i dit tempo.
Han bør altså respektere dig og dine grænser. Sex og kærtegn er kun rart, hvis begge har lyst. Når man er 'nybegynder' i forhold til det seksuelle, så er det super vigtigt, at man går stille og roligt frem, for det skal jo være en god oplevelse for begge parter.
Jeg lagde mærke til, at du skrev, at han føler, at du ikke vil have ham, da du ikke er klar til at have sex. Det virker til, at du er glad for din kæreste, og at du er påvirket og ked af situationen, så jeg tænker på, om du har talt med ham om, hvordan, du har det?
Jeg tænker, det er vigtigt at din kæreste forstår, at dét at du endnu ikke er klar til sex ikke handler om, at du vælger ham fra, men om at du derimod vælger dig selv til - ved at lytte til dig selv. Det er rigtig flot af dig, og det tænker jeg kan være en inspiration for mange unge piger, som måske også føler sig pressede af deres kærester - til at have sex. Det er slet ikke okay, at han gør sådan, at du føler dig presset til sex, og der er mange andre måder, hvorpå man kan vise hinanden, at man gerne vil hinanden på.
Det er vigtigt, at du respekterer dine egne grænser, men lige så vigtigt er det i et kæresteforhold, at din kæreste respekterer dig. Du fortæller, at I kun har været sammen i tre uger, og jeg tænker derfor, at det er rigtig vigtigt, at I giver jer tid til at lære hinanden at kende, så I også kan blive trygge ved hinanden. Det er så forskelligt, hvor hurtigt man er i forhold til at være sammen seksuelt. Der er ikke noget, som er rigtigt og forkert, det handler for mig at se om, at være tryg og at have respekt for hinanden - og det er ofte noget man opbygger med tiden. Din kæreste må derfor væbne sig med tålmodighed og gøre sit til, at du føler dig tryg og afslappet i jeres forhold.
Noget andet som jeg lagde mærke til er, at du nævnte, at du vil føle dig som luder, hvis du prøvede noget seksuelt med ham, og om du så ville være det? Jeg tænker bestemt ikke, at man er en 'luder', fordi man har sex. Jeg tænker derimod, at sex er en ganske naturlig del af livet, og at det kan være både smukt og dejligt, når det sker mellem to menensker som nærer kærlige følelser for hinanden. Når du skriver, at du vil føle dig som en luder, tænker jeg igen, at det kan være et udtryk for, at du endnu ikke føler dig klar til at have sex, og at du derfor vil føle dig forkert. Når du på et tidspunkt begynder at føle dig klar til at have sex, er jeg sikker på, at du også vil begynde at tænke lidt anderledes om det at have sex.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Du er også altid velkommen til at skrive på Børnechatten eller til at ringe på BørneTelefonen 116111.
Jeg håber, du vil passe rigtig godt på dig selv og mærke efter, hvad du er klar til.
Mange knus BørneTelefonen
Har du spørgsmål til sex eller den første gang?
Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.
Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?
Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!
Quiz om sex, seksualitet og krop
Kender du til myterne?