Hej jeg heder x

Jeg har det ikke som alle andre børn i går hørte en dør banke hårdt i og jeg bliv bange

Pige, 11 år
Svar fra

Børnetelefonen

Du har sendt dit brev til Børn Hjælper Børn. BørneTelefonen har besluttet, at det er bedst, at du får svar af en voksen rådgiver. Vi håber, at du alligevel vil kunne bruge svaret.

Kære du,

Hvor er det godt, at du skriver, for jeg kan fornemme, at du føler du alene med problemerne lige nu. Hvor er det bare stort af dig, at du deler så svær en ting med nogle. Det synes jeg virkelig er sejt gået.

Det kan være rigtig ubehageligt, hvis ens forældre skændes. Faktisk ved vi på BørneTelefonen, at det kan påvirke børns humør rigtig meget. Jeg kan høre, at det også påvirker dig.

Når forældre skændes, så kan de nogle gange godt glemme at passe på deres børn. Måske fylder skænderierne så meget, at de ikke tænker på, hvordan det føles at lytte på af andre.

Det er sådan med bekymringer, at det kan vokse sig større og større inde i en. Og måske særligt, hvis man holder det hemmeligt. Det kan faktisk blive ret ubehageligt og overvældende i længden, fordi det kommer til at fylde så meget. Måske kommer det også til at påvirke den måde man opfører sig på, fx ved at man lukker sig inde på sit værelse. Måske kan du genkende det.

Nu ved jeg ikke om du har åbnet dig op for dine forældre. Men hvis det er sådan, du har det, kan det være en god ide, at få det sagt. Når man får det fortalt og talt om det, kan det selvfølgelig på den ene side være enormt dejligt, hvis ens forældre kan sige noget, der kan gør en mindre i tvivl om de vil være sammen.

Men det kan faktisk også nogle gange være dejligt, at tale om det selvom de fortæller, at de har nogle problemer. Så kan det nogle gange hjælpe én med bedre at forstå situationen, i stedet for at gå og være i tvivl. Eller gøre at det ikke fylder så meget inden i dig selv. Kan du følge mig?

Derfor kunne det måske være en god ide at få fortalt om dine følelser. Du kan fx sige: “Jeg bliver bange og ked af det, når I skændes. Kan vi tale om det?” Og hvis de så har tid, kan du sige “Jeg er i tvivl om I vil blive sammen. Den tvivl fylder rigtig meget hos mig for tiden”.

Du har allerede vist et stort mod ved at skrive herind og fortælle, hvordan du har det med dine forældres skænderier. Og du er sej, hvis du også fortæller dine forældre, hvordan du har det. Præcis som du allerede har godt så præcist i dit brev her til mig. Jeg tror på, at du kan!

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen