Brev
Vold, alkohol, frygt
Hej,
er en dreng på 17år, bor med min mor og sted far og søskende.
Min søskende og sted far har ikke noget med det her og gøre. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg er blevet truet, slået, og frygter hvad der skal ske med mig. Føler at mit liv er slut.
Jeg var til en fest i slutning af 9 årgang, første gang jeg drank, jeg kom hjem, fik tæsk, og det var ikke engang hele historien.
Det ikke sådan at jeg drikker meget eller noget, det var bare til festen.
Er der på nogen måde at jeg kan flytte hjemme fra, være på et opholdssted indtil jeg bliver 18 år?
Vil helst ikke være her mere, må ikke engang gå ud mere, det som om jeg er i et fængsel, frygter hvad der kommer til at ske næste gang.
Ps HJÆP!
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 17
Godt du skriver, for jeg tænker ikke, du skal klare de her familieproblemer på egen hånd. Jeg håber, mit svar kan være dig til hjælp, så du kan få nogle ideer til, hvad du kan gøre...
Det er naturligvis slet ikke i orden, at du er blevet truet og slået af din familie, så det er godt, du ikke bare finder dig i det! Det lyder til, du er afklaret med, at du gerne vil væk hjemmefra, og så vil det være nødvendigt at få din kommune til at hjælpe dig. (For det er udelukkende kommunen, der kan beslutte, om et barn/ en ung ikke længere skal bo hjemme.)
Ud fra det, du skriver, tænker jeg, den bedste hjælp du kan få, vil være at få en bisidder fra Børns Vilkår. Det kan nemlig være rigtig svært at gå til kommunen på egen hånd - også selvom man er 17 år. En bisidder er en voksen, der har styr på lovgivningen, som kender dine rettigheder og som står på din side og sørger for, at du bliver hørt.
Det er rigtig vigtigt at få kontaktet kommunen, inden man fylder 18, for når man bliver myndig, ophører kommunens særlige forpligtelse til at hjælpe.- Det betyder i praksis, at det bliver meget svært at få hjælp, hvis man først er over 18. Hvis kommunen beslutter, at du ikke skal bo hjemme (men fx på et opholdssted), vil de også efter du er fyldt 18 kunne hjælpe dig med en såkaldt efterværnsordning. - Men alt det kan du og bisidderen jo også tale om.)
Du kan enten få en bisidder ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og bede rådgiveren om at formidle kontakten - eller du kan ringe til kontoret i alm. kontortid på 35 55 55 59 og bede om bisidderafdelingen... (Læs mere om bisidderordningen her >> )
Mange kærlige hilsner fra BørneBrevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.