Brev
Vil ikke bo hjemme
Hej
jeg har det problem jeg ikke gider at bo hjemme mere. Jeg er snart 15 og jeg har en storesøster og en lillebror. Jeg snakker ikke rigtigt med min søster og er altid irriteret på min lillebror. Min mor er psykisk syg så hun kan ikke holde vores skænderier ud og min far råber en del.
Jeg vil gerne væk fra min familie, have et sted at søge hen når det bliver for meget. Jeg har ikke snakket med nogen voksende om det fordi jeg ikke stoler på dem. Det er ikke fordi mine forældre ikke tager sig af os, jeg kan bare ikke holde dem ud. Er der nogen mulighed for jeg kan komme væk?
Mvh. T
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 – snart 15 år
Tak for dit brev, hvor du fortæller, at du ikke har lyst til at bo derhjemme mere.
Jeg kan godt forstå, at du synes, det er svært at bo derhjemme. Det lyder som om, at I skændes en del (dig og dine søskende?), og at din far råber en del. Mon det er rigtigt forstået..? Du fortæller også at din mor er psykisk syg, og at hun ikke kan holde jeres skænderier ud.
Når jeg læser dit brev, lyder det som om, at du og din familie måske har brug for noget støtte og hjælp til at få det bedre sammen derhjemme – så du ikke går med den følelse af at have lyst til at komme væk hjemmefra… Du skriver, at du ikke har talt med nogen voksne om, hvordan du har det, fordi du ikke stoler på dem. Er det mon muligt alligevel at finde en voksen, du har tillid til..? Det er nemlig de voksnes ansvar at sørge for at du har det godt og trives…Det behøver jo ikke nødvendigvis lige være de voksne der er aller tættest på dig, som du betror dig til. Det kunne jo også være f.eks. en venindes mor, sundhedsplejersken på din skole, en bedsteforælder eller f. eks. skolepsykologen. Hvis du synes det er svært for dig, at fortælle om, hvordan du har det, kan du jo eventuelt skrive det ned i et brev..? På den måde har du al den tid, du har brug for til at formulere dig og til at få det hele med.Du har også mulighed for at kontakte Børns Vilkår. I Børns Vilkår har vi noget, der hedder en bisidderordning. En bisidder er en voksne, der tror på dig og som støtter dig. En bisidder kender til børns rettigheder og kan tage med til møder i kommunen. Det er nemlig din kommune eller din sagsbehandler, der kan og skal hjælpe dig og din familie til at få det godt sammen. Du kan få fat i en bisidder ved at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller ved at ringe direkte på 3555 5559.Måske kan en mulighed også være at komme på efterskole… Nu ved jeg jo ikke, hvad klasse du går i, og om det stadig kan nåes, men jeg ved, at mange unge synes, det er super fedt at komme på efterskole, netop fordi de på den måde får lidt afstand til alt det derhjemme, uden at miste det helt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen