Brev
Vil ik være hjemme mere.
Hej jeg er en dreng på 13 år.
Jeg gider ikke bo derhjemme mere. Der har været mange problemer i mit hjem med vold og jeg er begyndt at ryge hash og tage snus. Jeg pjækker også ret meget.
Første gang jeg blev slået var jeg 11 år jeg blev sur og skubbede til min papfar så knyttede han hånden sammen og slog mig. Siden da har jeg opdaget at blive spyttet på, skubbet hårdt ned i gulvet, fået mit hovede banket en i en dør og en mur. Revet i håret. Meget mere.
Jeg tror det sker op til tre gange i måneden. Det hele starter altid med et skænderi så begynder jeg at råbe og så går de hen til mig. For det meste skubber jeg dem væk og så bliver de sure så bliver jeg også sur og sådan bliver det ved.
Jeg har bemærket ekstra meget vold og skænderier efter jeg sagde til dem jeg røg hash. Så nu må jeg ikke være sammen med nogen og jeg ryger det nok kun en gang i måneden selvom det burde være 0. Men vil meget gerne på opholdssted for er blevet træt af alt der sker og kan ikke lide min familie mere har fået nok.
Undskyld jeg ikke sat komma.
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år.
Mange tak for dit brev. Hvor er det bare sejt, at du har haft mod til at skrive herind. Det kræver nemlig en stor styrke at åbne op og fortælle om, hvordan man har det. Og det er bare helt ok, at du ikke har sat kommaer – det betyder ingenting.
Først og fremmest er det vigtigt at sige, at ingen børn må udsættes for vold og omsorgssvigt. Det, du oplever er ulovligt, og jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde det ud. Det er så flot, at du kan mærke på dig selv, at du har fået nok af det hele!
Her hos BørneTelefonen har vi rigtig meget erfaring med at hjælpe børn, som bliver udsat for vold i deres familie. Der findes flere måder vi kan hjælpe på.
Først vil jeg anbefale dig,  at du ringer til os på telefon 116 111 eller bruger chat eller SMS funktionen på vores hjemmeside BørneTelefonen.dk og fortæller om din situation. Så kan vi nemlig med det samme hjælpe dig videre til kommunen.
Det kræver dog, at du er klar på at opgive din anonymitet, det vil sige, at du vil fortælle dit navn og din adresse. Det er noget, man skal være klar til, for man kan ikke fortryde det, når man først har fortalt, hvem man er. Så laver vi en underretning til kommunen omkring de ting, du har fortalt os. Det er nemlig kommunen, som sørger for at hjælpe børn videre.
Det er også sådan, at vi på BørneTelefonen tilbyder det, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, som kan støtte dig under forløbet og til samtalerne med kommunen. Bisidderen sørger for, at du får sagt det, du gerne vil sige, og at dine rettigheder bliver overholdt.
Når du ringer eller chatter med os og vi laver en underretning, så spørger vi også om du har lyst til at få en  bisidder. Du kan her læse mere om, hvad en bisidder er.
Hvis du ikke helt er klar til at opgive din anonymitet og få hjælp af os, så er der også andre muligheder. Måske har du mere lyst til at få hjælp ved at snakke med en voksen, du allerede kender.
Det kan fx være en sød lærer fra skolen eller en kammerats mor, du fortæller om, hvordan det ser ud hjemme i din familie. Det er nemlig sådan, at lærere og andre voksne også har pligt til at underrette din kommune, hvis de får af vide, at du oplever vold og omsorgssvigt derhjemme.
Du kan også selv ringe til din kommune og høre, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Faktisk kan du gøre det anonymt i første omgang. Du finder nummeret på din kommunes hjemmeside ved at google anonym rådgivning og din kommunes navn.
Du skriver, at du kan mærke, at volden er taget til, efter at du har fortalt din mor og papfar, at du er begyndt at ryge hash. Måske fortalte du det til dem, fordi du gerne ville have hjælp til at stoppe? Og måske føler du dig derfor nu meget alene om problemet med hash. Noget i dit brev får mig i hvert fald til at tænke, at du gerne vil stoppe med at ryge, når du skriver at det burde være 0 gange.
Det er sådan, at man godt kan få hjælp til at stoppe med at ryge hash. Det kan du læse mere om her på U-turns hjemmeside.
Du har allerede vist en kæmpe stor styrke ved at åbne op og skrive til os. Jeg håber, at du kan bruge den styrke til at række endnu mere ud efter hjælp. Vi vil ihvertfald meget gerne hjælpe og støtte dig.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen.