Vil ik være hjemme mere.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år.

Mange tak for dit brev. Hvor er det bare sejt, at du har haft mod til at skrive herind. Det kræver nemlig en stor styrke at åbne op og fortælle om, hvordan man har det. Og det er bare helt ok, at du ikke har sat kommaer – det betyder ingenting.

Først og fremmest er det vigtigt at sige, at ingen børn må udsættes for vold og omsorgssvigt. Det, du oplever er ulovligt, og jeg kan godt forstå, at du ikke kan holde det ud. Det er så flot, at du kan mærke på dig selv, at du har fået nok af det hele!

Her hos BørneTelefonen har vi rigtig meget erfaring med at hjælpe børn, som bliver udsat for vold i deres familie. Der findes flere måder vi kan hjælpe på.

Først vil jeg anbefale dig,  at du ringer til os på telefon 116 111 eller bruger chat eller SMS funktionen på vores hjemmeside BørneTelefonen.dk og fortæller om din situation. Så kan vi nemlig med det samme hjælpe dig videre til kommunen.

Det kræver dog, at du er klar på at opgive din anonymitet, det vil sige, at du vil fortælle dit navn og din adresse. Det er noget, man skal være klar til, for man kan ikke fortryde det, når man først har fortalt, hvem man er. Så laver vi en underretning til kommunen omkring de ting, du har fortalt os. Det er nemlig kommunen, som sørger for at hjælpe børn videre.

Det er også sådan, at vi på BørneTelefonen tilbyder det, der hedder en bisidder. En bisidder er en voksen, som kan støtte dig under forløbet og til samtalerne med kommunen. Bisidderen sørger for, at du får sagt det, du gerne vil sige, og at dine rettigheder bliver overholdt.

Når du ringer eller chatter med os og vi laver en underretning, så spørger vi også om du har lyst til at få en  bisidder. Du kan her læse mere om, hvad en bisidder er.

Hvis du ikke helt er klar til at opgive din anonymitet og få hjælp af os, så er der også andre muligheder. Måske har du mere lyst til at få hjælp ved at snakke med en voksen, du allerede kender.

Det kan fx være en sød lærer fra skolen eller en kammerats mor, du fortæller om, hvordan det ser ud hjemme i din familie. Det er nemlig sådan, at lærere og andre voksne også har pligt til at underrette din kommune, hvis de får af vide, at du oplever vold og omsorgssvigt derhjemme.

Du kan også selv ringe til din kommune og høre, hvordan de bedst kan hjælpe dig. Faktisk kan du gøre det anonymt i første omgang. Du finder nummeret på din kommunes hjemmeside ved at google anonym rådgivning og din kommunes navn.

Du skriver, at du kan mærke, at volden er taget til, efter at du har fortalt din mor og papfar, at du er begyndt at ryge hash. Måske fortalte du det til dem, fordi du gerne ville have hjælp til at stoppe? Og måske føler du dig derfor nu meget alene om problemet med hash. Noget i dit brev får mig i hvert fald til at tænke, at du gerne vil stoppe med at ryge, når du skriver at det burde være 0 gange.

Det er sådan, at man godt kan få hjælp til at stoppe med at ryge hash. Det kan du læse mere om her på U-turns hjemmeside.

Du har allerede vist en kæmpe stor styrke ved at åbne op og skrive til os. Jeg håber, at du kan bruge den styrke til at række endnu mere ud efter hjælp. Vi vil ihvertfald meget gerne hjælpe og støtte dig.

Kærlig hilsen,

BørneTelefonen.

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse