Brev
Utilpas i hjemmet!
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til barnets anonymitet.
Efterhånden er jeg ved at blive sindssyg, at bo derhjemme. Mine forældre er skilt og jeg bor hos min far og sure stedmor! Jeg har 3 søskende, en storbror, tvilling og lillebror.
Problemet er, at jeg føler mig utilpas i hjemmet, jeg kan ikke holde det ud længere. Det er vanvitigt og jeg bliver hurtigt stresset – har ingen glæde (sjældent smiler jeg for sjov – ellers er det bare for at Være høflig). Jeg har et meget kedeligt og ulykkeligt liv…
Jeg må ikke spille computerspil mere, og alle vores pc’er er blevet sendt til garagen. Kun min storebrors bærbar (lektier – gymnaisum) og forældres stationær er i hjemmet. Min personlige mening er således (ved ikke hvad min brødre synes – men de ser også triste ud):
Jeg har ingen privatliv, fritid eller ytringsfrihed. Jeg må ikke bruge FB og min mobil er taget fra mig – stedmor. Hvis jeg får den – er den kun til at ringe med forældre – ikke venner eller lignende = penge!
Stedmor er nærig og tænker kun på at spare penge “budget…budget…osv”. Hun giver lidt mad og nogle gange er jeg bange for at spørge om mere = sur og spørger HVORFOR? Kan ikke holde det ud – drikker engang mælk mere… og tager kun en sandwich med til skole også får jeg tre måltider. Ris hverdag!! Kun forskellige karry (tilbehør…whatever).
Jeg må ikke spille og snakke om det. Vi må kun snakke om skolerelaterede ting – lektier/opg. Efter jeg kommer hjem fra skole skal jeg spise også vaske og tørre op (skiftevis mellem brødre) Og 2 gange om ugen skal vi rengøring huset (kun brødre) skiftevis støvsuge og mobbesøge (vaske) gulvet.
Om lørdagen skal jeg vågne tidligt også spise, derefter vakse toilet med tvilling (skiftevis par) det er klamt og jeg hader det – skal Gøre det = forældre kalder det af at hjælpe. De laver aldrig noget udover at side på deres flade røv… og se tv serier!!! Det eneste de gør, er at opvaske deres egne tallerkener osv. Men jeg skal altid tørre op – fordi de ikke kan LIDE mig (ikke fair behandling i forhold til brødre).
Jeg går til Ingen aktiviteter da de kun tilbyder mig kedelige sportsgrene… må ikke engang dyrke min hobby = spille computer. Det eneste jeg laver i dagene er at studere og læse, læse, læse… Har også et fritidsarbejde men jeg må ikke selv bruge pengene. Stedmor styrer det hele!
Når jeg vil hjem til min mor (tæt på). Kan sagtens gå derocer) må jeg ikke… Min fødselsdags penge tager de også. Hvis jeg spørger siger, at jeg skal tage mit tøj af – for det er deres / gå ud af huset!
Om søndagen skal jeg gå til modersmål skole…. kan ikke lide det! Må jeg sige fra (lov/ret)? Jeg må Heller ikke gå over i ungdomsklubben – gratis.
Hvad får de børnepenge for? Hvilke rettigheder får jeg så? Kan jeg komme på børnehjem? Vil meget gerne væk fra dette helvede!!!
Hvad gør jeg? Har jeg nogle bestemte regler? 16 år, dreng.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
Tak fordi du skriver ind og fortæller os din historie. Det lyder til, du går med mange svære tanker.
Er der nogen, der ved hvordan du har det? Tit kan det hjælpe at dele ens tanker, så man ikke går med det alene. Er der mon en i dit netværk, du kan snakke med? Du skriver, at dine brødre også ser triste ud. Jeg tænker, det kunne være en idé at prøve at snakke med dem. Måske oplever de nogle af de samme ting som dig. Jeg kommer også til at tænke på, om det er din stedmor alene, der bestemmer tingene? Hvis det er sådan, kunne det måske være en idé at prøve at fortælle din far, hvordan du har det. Hvordan mon dit forhold til din mor er? Kan forstå hun bor i nærheden. Måske du kunne ønske at bo hos hende?
Det er også muligt at tage en snak med en lærer i skolen som du er tryg ved. Dels vil læreren kunne lytte, men også hjælpe dig med at tå talt med dine forældre, så du kan få det bedre.
Som du selv skriver, så har du nogen rettigheder. F.eks. har alle børn ret til fritid. Du kan læse mere om børns rettigheder her.
Du skriver, at du gerne vil flytte. Når man er under 18 år og gerne vil flytte hjemmefra, kan man få hjælp af kommunen. Det du kan gøre er at gå ind på din kommunes hjemmeside og finde det, der hedder anonym rådgivning. Her kan du få hjælp til, hvilke forskellige muligheder du har. En anden mulighed er at kontakte Børns Vilkårs bisidderafdeling. En bisidder kan støtte dig i kontakten til kommunen og hjælper med at sørge for, du bliver hørt. Jeg tænker, det vil være en rigtig god mulighed for dig at snakke med en bisidder. Hvis du har lyst, kan du læse mere her, eller ringe ind på 116111. Her sidder også søde rådgivere klar til at lytte og hjælpe. Jeg ønsker dig alt det bedste.
Venlig hilsen BørneTelefonen