Brev
Studere et andet sted i landet
Hej Børnetelefonen,
Sagen er den, at jeg bor i en kommune, hvor jeg begyndte på stx her efter sommerferien 2017. Dog pga. depression og dårlige venner aftalte jeg med skolen og min læge, at jeg ikke skulle gå i skole dette skoleår. Jeg havde brug for en pause. Derfor arbejder jeg nu i min lokale Normal butik.
Jeg har fået det bedre psykisk, men er selvfølgelig ikke rask. Dog er jeg parat til at starte i skole igen til august, som jeg også aftalte med min læge, at var planen.
Sagen er den. At jeg de sidste tre år har haft så mange forskellige dårlige oplevelser i mine tre forskellige skoler (to folkeskoler, gymnasiet) at jeg har snakket med mine forældre om at når jeg begynder på en HF til sommer, at det så måske skule være den anden ende af landet.
Jeg har tre år nu været sammen med min kæreste, som bor 2,5 time fra mig. Og min far forslog, at jeg kunne finde et gymnasie elle VUC der har HF der, og så bo i området. Nemlig fordi min kæreste har meget positiv effekt på mig ang. min depression.
Jeg har altid klaret mig godt i skolen, med højt gennemsnit, forholdsvis lav fraværsprocent og været glad for skolen indtil for nyligt. Det er kun socialt at der desværre har opstået problemer. Og jeg indrømmer gerne, at jeg selv var skyld i et af dem.
Men tilbage til det med skole. Er det muligt at gå i skole et andet sted i landet, hvor man så bor i en ungdomsbolig eller lignende?
Det vil nemlig nok have den bedste indflydelse på mig psykisk, hvis jeg kom væk fra min kommune og fortid, og kom iblandt nye mennesker.
– Der har været snak om blot at skifte til en af de andre kommuner tæt på, og det snakket der stadig om.
Men vær venlig at fokusere på det med at studere et andet sted i landet – for der er snak om det hele, så det er blot for at høre om muligheden er der. 🙂
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver dette brev og får spurgt ind til det som fylder hos dig. Jeg kan godt forstå, at du bliver usikker på, hvordan du bedst kommer videre i denne situation.
Det lyder godt nok til, at du har været inde i en rigtig hård periode over længere tid. Men hvor er det godt, at du er så bevidst om det, og at du har mod på at kæmpe dig tilbage igen. Jeg er sikker på, det nok skal lykkedes at komme ud på den anden side igen.
Det er rigtig godt at læse, at du har dine forældres støtte til at finde frem til, hvad der er bedst for dig. Også selvom det betyder, at du måske skal bo i en anden by.
Du spørger, om det er muligt at gå i skole et andet sted i landet. Og ja det er bestemt muligt. Der er frit skolevalg her i landet, dog har gymnasierne nogle regler om afstand. Reglerne siger, at de elever, der bor tættest på gymnasiet, skal have fortrinsret. Men hvis der er plads på gymnasiet, må de gerne optage elever fra andre egne af landet. Det samme gør sig gældende for VUC og HF - men ring til den uddannelsesinstitution, du overvejer at starte på, og spørg til deres regler.
Jeg vil også anbefale dig, at du taler med din UU vejleder. Han eller hun har stor erfaring med at rådgive unge som dig og ved, hvad der er af muligheder i din situation.
Du kan godt flytte hjemmefra som 16 årig, men det skal ske med kommunens hjælp, hvis ikke dine forældre kan betale for din bolig. Hvis kommunen vurderer, at din nuværende skolesituation er for belastende for dig, kan de hjælpe.
Du kan derfor tage kontakt til Ungerådgivning i din kommune - det er gratis. Du finder tlf.nr. og adresse på kommunens hjemmeside. Her kan du snakke din situation igennem med en sagsbehandler, der også kan oplyse dig om, hvilke muligheder (fx for boligstøtte), du har. Hør eventuelt din læge, om han også kan skrive til kommunen om din situation, hvis han også vurderer, at du har brug for et skoleskifte.
Det er mange ting at tage stilling til - og derfor håber jeg også, at både dine forældre og kommunen kan støtte dig igennem processen.
Jeg ønsker dig i hvert fald alt det bedste fremover!
Varme hilsner fra
BørneTelefonen